- Google lager mini-Facebook

- Google lager mini-Facebook

Facebook-sjef Mark Zuckerberg beskylder Google for å lage sin egen mini-Facebook.

Som kjent lanserte Google i juni en Facebook-konkurrent kalt Google+, og alle hos Google, fra toppsjefen Larry Page og nedover i rekkene, promoterer Google+ alt de kan.

Det var i et tv-intervju på mandag at Facebook-sjef og -gründer Mark Zuckerberg kom med uttalelsen om at Googles nye sosiale nettsted er Googles egen lille versjon av Facebook.

Krig eller samarbeid?

Intervjuet dreide seg mye om rivaliseringen i databransjen, og Facebook-sjefen sa at han var mer opptatt av partnerskap og samarbeid enn av rivalisering og krig mellom de store aktørene i bransjen.

Da Zuckerberg ble spurt om Facebook var innstilt på å gå til regelrett plattformkrig mot Google, Apple og Amazon de neste 10 årene, svarte han at Facebook ser på Apple og Amazon mer som partnere, men han medga at Google i større grad er å anse som en rival.

– Folk liker å snakke om krig. Det er mange måter firmaer samarbeider på. Det er reell konkurranse der ute, men jeg tror ikke dette kommer til å bli en situasjon der ett firma tar hele kaka, sa Zuckerberg.

– Google er på noen måter mer konkurransedyktige og forsøker definitivt å bygge sin egen lille versjon av Facebook. Når jeg ser på Amazon og Apple, ser jeg firmaer som et ekstremt på linje med oss. Vi har en mengde samtaler på gang med folk i begge selskaper som prøver å finne ut hvordan vi kan gjøre mer sammen, sa Facebook-sjefen.

Facebooks daglige leder Sheryl Sandberg, som også deltok i intervjuet på det ikke-kommersielle PBS-tv-nettverket, sa at Facebook har en omfattende partnerskaps-strategi som går på å få brakt sosial teknologi til mange andre medie- og teknologibedrifter.

– Vi er fokusert på å gjøre én ting utrolig bra. Andre firmaer er engasjert i en masse ting, men selv om vi fortsetter å vokse, fokuserer vi bare på én ting, sa hun.

Google+ har for tiden rundt 40 millioner medlemmer, mens Facebook kan skilte med over 800 millioner.

Den arabiske våren

Blant de andre temaene som Facebook-sjefene ble konfrontert med i tv-intervjuet, var rollen som de sosiale mediene har spilt i den såkalte arabiske våren, med blant annet regimeskiftene i Egypt, Tunisia og Libya.

Facebook-sjefen mente at de sosiale medienes rolle er blitt overdrevet i vurderingen av årets hendelser i den arabiske verden. Det er folkene som har stått opp mot de autoritære regimene som fortjener æren for det som har skjedd, sa han.

Kina-blokkering

Zuckerberg var ganske vag på spørsmålet om hvordan Facebook-ledelsen forholder seg til de kinesiske myndighetenes forsøk på å blokkere Facebook.

Selskapet har for tiden ikke noen klar strategi når det gjelder denne problemstillingen, men er klar på at det å være tilgjengelig i Kina er en nøkkelfaktor i forhold til Facebooks mål om å knytte sammen folk over hele verden, ifølge Zuckerberg.

Facebook-sjefen hevdet dessuten at hans selskap gir brukerne mye større kontroll over hva slags nettannonsering de risikerer å bli utsatt for enn det som er tilfelle hos Google, Microsoft og Yahoo.

Enterprise