Google møter motstand

Google møter motstand

Analytiker mener Yahoo, Wolfram Alpha og Microsoft "Kuma" vil gi Google utfodringer.

Forrige uke kom søkemotoren Wolframalpha.

Denne uken, mer konkret i dag under All Things Digital Conference, er det forventet at Microsoft lanserer «Kuma».

Pressen har fått sperrefrist frem til torsdag 17.30, og de som har fått prøvekjørt motoren får ikke lov til å publisere informasjon før da.

Analytiker Dan Olds i Gabriel Consulting Group mener det for en gangs skyld kan bli tøft for søkegiganten Google når de møter hypen til Wolfram Alpha, og de finansielle musklene til Microsoft.

- Microsoft har hatt mye tid på å studere hva brukere ønsker og trenger i sine søk, og gitt at produktet er forseggjort er det mulig de kan knabbe noen andeler fra Google, sier han til vår nyhetstjeneste.

Han mener Google «definitivt møter press» fra henholdsvis Microsoft og Yahoo på kort sikt, og Wolfram Alpha på lengre sikt.

- Likevel er det vrient å underdrive styrken til Googles nåværende posisjon. De har en svær andel av søkemarkedet og vil bli vanskelige å dytte av tronen. Med det sagt, kan ikke Google bli selvtilfreds. Det er selve dødskysset i denne bransjen.

Langsiktig nettplan

Det forventes at Steve Ballmer snakker ut om ”Kuma”, eller Bing som ryktene sier motoren muligens vil hete når den kommer, på Digital-konferansen i dag. I går var det pressepresentasjon av den nye søkemotoren hos Microsoft Norge, med sperrefrist 17:30 i dag.

Microsoft har vært flinke til å holde kjeft om søkemotoren til nå, lite vites om den.

Motoren blir arvtageren til Microsofts mindre populære Live Search. Det forventes at motoren inneholder funksjoner fra Powerset-motoren som Microsoft kjøpte i juni 2008. Teknologien forsøker å forstå den fulle meningen til kryptiske fraser folk skriver inn når de søker, og deretter gi resultater etter hva den tror du mener.

Analytiker i In-Stat, Jim McGregor, sier det ser ut til at Microsoft jobber hardt med å skape en teknologi som gir de søkende det de trenger med færrest mulig klikk og å krydre det hele med resultater de søkende ikke nødvendigvis vet eksisterer.

Google og smørbrød

Han legger til at verktøyet er en del av Microsofts langsiktige planer om å gå forbi sin storhet som operativsystem og bevege seg over mot nett.

- De trenger dette for fremtidig vekst. Nå som alle beveger seg mot et lett, mobilt internett, trenger ikke folk pc eller et gigantisk operativsystem, sier han.

- Det er en stor sjanse. Microsoft trenger ikke vippe Google av pinnen, men de trenger en trenger å være til stede på nettet.

McGregor og Olds er samstemte om at det er bra Microsoft ikke ser ut til å ha hastverk med å slå ut Google. Det er mulig programvarekjempen sikter seg inn på Googles kvelertak på søkemarkedet, men lite sjanse for at søkekjempen lar seg påvirke i nær fremtid.

- Google har gjort en god jobb med å stirre på ballen uten å bli distrahert. De vet at søk er både smør og brød for dem, og vil gjøre det som trengs for å forsvare sitt revir, sier Olds.

- Slik jeg ser det er den fornyede tilliten til Microsoft og Yahoo velkommen. Den vil få Google til å strebe for å ligge foran med egne nyutviklinger.

McGregor tror ikke Google vil slappe av.

- Google kommer ikke til å lene seg tilbake og la konkurrentene angripe. De vill innovere. Jeg tror vi kommer til å se noen skikkelig kule nye søkefunksjoner- og verktøy, sier han.

Les om:

Enterprise