Google stoppet i trafikkork

Google stoppet i trafikkork

Utilgjengeligheten skyldes en systemfeil, og jammerkoret kan skade Google, tror ekspert.

Problemene Google hadde i går oppstod ifølge selskapet på grunn av en systemfeil som skapte trafikkork.

Feilen gjorde at 14 prosent av brukerne sleit med trege tjenester eller avbrudd. Alle Google-produkter, som søk og Gmail, ble påvirket av feilen.

Googles seniordirektør innen drift, Urs Hoelzle, er flau.

- Vi har jobbet hardt for å gjøre våre tjenester superkjappe og «alltid på», så det er særlig pinlig når en tabbe som dette skjer. Vi beklager at det skjedde, og du kan være sikker på at vi vil jobbe enda hardere for å sikre at et lignende problem ikke skjer igjen, skriver han i en Google-blogg.

Rent konkret var det som forårsaket treghet og avbrudd, at noe av nettrafikken ble dirigert gjennom Asia.

- Forestill deg at du forsøker å fly fra New York til San Francisco, men at flyet ble rutet innom en flyplass i Asia. Og en drøss andre fly ble sent samme vei, så flyene måtte rygge tilbake. Det er kort og godt det som skjedde med enkelte av våre brukere, skriver Hoelzle.

Skrik = publisitet = tapte kunder

Det er godt mulig Hoelzles forklaring kom i kjølvannet av Twitter-stormen som oppstod under fanen #googlefail. Det seilte kjapt opp som et av de mest søkte ordene på Twitter. Analytiker i Gabriel Consulting Group, Dan Olds, forklarer hvorfor:

- Nedetid som dette får mye publisitet. Brukere skriker ut og nyheten sprer seg som ild i tørt gress. Det hele kan få konsekvenser for Google, ettersom deres tjenester ser mindre pålitelige ut, sier han.

- Mens problemet var kort, kun noen få timer i de fleste tilfeller, gjør skrikene og gråtingen fra brukere og ekko-kammeret til tekniske media at det høres mye verre ut. For enkelte brukere vil dette overbevise dem om at de ikke kan stole på Google Apps som sitt eneste sett verktøy.

Ikke første gang

I februar hadde Gmail nedetid i to og en halv time. Det kun en uke etter at Google bekreftet at enkelte brukere fikk problemer med å få resultater fra Google News-søk i en tidsperiode på 14 timer.

Og forrige desember kunne Google bekrefte at de hadde tekniske problemer med Google Talk.

IDC-analytiker Caroline Dangson sier gårsdagens nedetid gjør at hun er glad for at hun ikke er avhengig av Google Apps i jobbsammenheng. Mens feilen ble opplevd på ettermiddagen i Norge, var det midt i arbeidstiden i amerikansk tidssone.

- Når vi ser på bedrifter som avhenger av Google Analytivs eller Gmail, har de ikke råd til at Google krasjer. Det er dårlig for forretningen. Bedriften vil begynne å vurdere noe som alltid er på – og mer troverdig. Det blir et problem når du har slike brede systemhikker. Du blir ikke sett på som pålitelig.

Les om:

Enterprise