Google taper mer i Østen

Google taper mer i Østen

Google er på gyngende grunn i Kina. Selskapet taper i verdens største marked.

Microsoft og Google har minst en ting felles: til tross for enestående suksess i vesten sliter begge med å komme seg inn på de kommende markedene i Østen. Microsoft har mislykkes med skreddersydde kontorpakker i lavpris-segmentet, og taper kampen mot open source og piratkopiering. Men også Google har ikke greidd å følge opp optimismen med gode resultater.

Ifølge nye tall har markedsandelen til Google gått ned ytterligere i Kina. Det er den lokale søkemotoren Baidu som har 69,5 prosent av markedet i de store byene, Beijing, Shanghai og Guangzhou. Det er en økning på hele 7,6 prosent, mener China IntelliConsulting, CIC.

Google faller ned til 23 prosent, litt over ett prosentpoeng lavere enn ved forrige måling for seks måneder siden.

Det legger ifølge Computerworlds nyhetstjeneste mye press på Googles Kina-sjef, Kai-Fu Lee. Google har gått gjennom en raskt vekstfase, med nye kontorer og hundrevis av nye ansatte, uten at det har gitt den ventede avkastningen.

Men CICs raport gir noen få positive signaler for Google. Hele 58,5 prosent av brukerne svarer at de har lagt merke til endringer hos Google. Av disse mener et stort flertall, 68,5 prosent, at de endringene er for det bedre.

LES OGSÅ: Hurra for Google

Enterprise