GoogleClick-fusjonen i boks

GoogleClick-fusjonen i boks

EU har godkjent sammenslåingen av Google og Doubleclick. Det kan være til fordel for Microsoft.

Google offentliggjorde i dag at de har fullført oppkjøpet av Doubleclick - et selskap som tilbyr nettannonser og teknologi for å betjene annonsører, webredaktører og mediebyråer.

- Vi er svært glade for at vi nå har fullført oppkjøpet av Doubleclick. Med Doubleclick har vi den ledende display-annonseplattformen. Denne posisjonen vil gi oss mulighet til raskt å gi markedet ny teknologi og infrastruktur som vil forbedre effekten, målbarheten og ytelsen hva gjelder bruk av digitale medier for forleggere, annonsører og byråer - samtidig som vi forbedrer relevansen av annonser for forbrukerne, sier Eric Schmidt, Googles toppsjef, i pressemeldingen.

Bra for Microsoft

Pressemeldingen kommer etter at det ble kjent at EU har godkjent fusjonen mellom de to nettgigantene. I desember besluttet den amerikanske handelsorganisasjonen FTC (Federal Trade Commission) at de ikke har innvendinger mot oppkjøpet.

Oppkjøpet er omstridt fordi de to selskapene sammen vil ha mye markedsmakt og vil kunne kartlegge brukernes bevegelser i stor grad. Men ifølge EU er den nye nettkjempen ingen trussel for konkurransen på det europeiske nettmarkedet. EU mener den heller ikke vil skade forbrukerne i Europa.

LES OGSÅ: - Google ingen trussel

Viktigste grunnlag for avgjørelsen er at det finnes såpass mange andre sterke aktører på markedet, som Yahoo, Microsoft og AOL, at sjansen for et monopol er lite, mener EU.

Godkjenningen kan paradoksalt nok være gode nyheter for Googles argeste konkurrent, Microsoft. Microsoft er i en prosses hvor de ønsker å kjøpe Yahoo. Hvis sammenslåingen av Google og Doubleclick godkjennes, er det liten grunn å tro at det finnes argumenter for å stoppe byggingen av den andre nettgiganten rundt Microsoft, mener eksperter.

Enterprise