Hard kamp om mobil i bilen

Apple og Google slåss om sikre seg bilprodusentenes støtte til sine løsninger for mobilintegrasjon i bilen.

Publisert Sist oppdatert

Apple har nå kunngjort at ytterligere ni bilprodusenter er kommet på listen over bilmerker som vil bygge inn støtte for Apples CarPlay-teknologi.

Dermed har Apple sikret seg støtte fra 29 bilfabrikanter.

Samtidig sier Google at mer enn 25 bilprodusenter har varslet at de vil støtte Googles løsning, Android Auto, som ble presentert på den store utviklerkonferansen Google I/O nylig.

Android Auto er knyttet opp mot Open Automotive Alliance (OAA), som Google var med på å starte i januar sammen med et knippe bilfabrikanter og it-selskaper, inkludert Nvidia.

En tredje aktør på dette markedet er den plattform-nøytrale MirrorLink, som også har støtte fra en rekke bilprodusenter.

MirrorLink er en standard utviklet av en gruppe som kaller seg Car Connectivity Consortium (CCC). Organisasjonen har eksistert siden 2011 og har nå over 100 medlemmer.

Det ser ut til at flertallet av bilprodusentene støtter opp om minst to av løsningene.

Få i år

Bilfabrikantene har jobbet lenge hver for seg med løsninger for å integrere mobiltelefoner med underholdnings- og navigasjonssystemene i bilene, med blandet resultat.

Apple, Google og CCC-konsortiet prøver nå å få orden på dette gjennom standarder og løsninger som skal bidra til at det blir både enklere og tryggere å bruke mobiltelefonen i bilen, med det som mobilen har å by på av musikk og underholdning, navigasjonsassistanse og kommunikasjon med omverdenen.

Det dreier seg om alt fra å bestemme hvilke apper som skal være tilgjengelige på skjermen på dashbordet, inkludert hvilke som skal forsvinne når bilen kommer i bevegelse fordi de er farlige å bruke under kjøring, hvordan man skal kunne besvare mottatte meldinger med tale som konverteres til tekstmeldinger, og mye annet.

Det er forholdsvis få bilmodeller som vil få disse løsningene installert i år.

Av de i skrivende stund 29 bilmerkene på Apples liste er det bare fem som lover CarPlay-løsning i inneværende år: Ferrari, Honda, Hyundai, Mercedes-Benz og Volvo.

De øvrige på listen, blant dem Audi, BMW, Fiat, Ford og Jaguar, snakker om fremtidige modeller med CarPlay installert.

Audi har nylig kunngjort at biler med CarPlay kommer i Europa i 2015 og i USA i 2016.

Ettermontert

Til trøst for dem som ikke har planer om å kjøpe seg ny bil med det første, men som likevel gjerne vil ha en integrert mobilløsning i bilen, er det godt å vite at også produsentene av lydprodukter for bilmarkedet nå vil utvikle produkter for disse nye løsningene.

For eksempel er Pioneer og Alpine kommet opp på listen over produsenter som vil levere «ettermarkedsløsninger» for både Apples CarPlay-system og MirrorLink. De kommer også til å støtte Android Auto, spår IDGs amerikanske Android-magasin Greenbot.

Bilmerkene

Apples CarPlay-liste omfatter nå Abarth, Alfa Romeo, Audi, BMW, Chevrolet, Chrysler, Citroën, DS (Citroëns kinesiske bilmerke), Dodge, Fiat, Ford, Jaguar, Jeep, KIA, Landrover, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, RAM, Subaru, Suzuki og Toyota, tillegg til de nevnte 2014-klare merkene: Ferrari, Honda, Hyundai, Mercedes og Volvo.

Android Auto har så langt greid å kapre disse merkene: Abarth, Acura, Alfa Romeo, Audi, Bentley, Chevrolet, Chrysler, Dodge, Fiat, Ford, Honda, Hyundai, Infiniti, Jeep, KIA, Maserati, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Opel, RAM, Renault, Seat, Skoda, Subaru, Suzuki, Volkswagen og Volvo.

MirrorLink-teknologi blir blant annet brukt av Volkswagen.

Som man ser, satser mange bilprodusenter på å kunne tilby billøsninger både for Android- og iOS-brukere.