Håver inn på annonser

Håver inn på annonser

Operas mobil- og annonsesatsning er godt synlig på resultatene for tredje kvartal.

Omsetningen i Opera endte på omlag 444,6 millioner kroner, en økning på 34 prosent mot samme kvartal i fjor.

EBIT er på omtrent 91,9 millioner kroner og EBITDA eksklusiv opsjonskostnader ble 132,6 millioner kroner, mot 101,9 millioner kroner i samme kvartal 2012.

Netto kontantstrøm fra operasjonelle aktiviteter var 118,3 millioner kroner, mot 30 millioner kroner samme kvartal i fjor. Kontantbeholdningen ble positivt påvirket av kontantstrøm fra operasjonelle aktiviteter og negativt av investeringer i forskning og utvikling.

Mobil og annonser

Operas store pengefontener fortsetter å være satsningen på mobile enheter og annonseinnhold. Selskapet lanserte nylig en ny nettleser for Ipad, og nettleseren for Android-enheter fortsetter å vokse i antall brukere.

Selskapet melder for eksempel at ved utgangen av tredje kvartal 2013 har antall Android-brukere nådd 75,3 millioner brukere, en økning på solide 131 prosent.

Til sammenligning er antall desktop-brukere falt med syv prosent til 51 millioner brukere sammenlignet med i fjor.

Når det gjelder annonsemarkedet, har inntektene økt med 110 prosent mellom tredje kvartal 2013 og tilsvarende i 2012. Inntektene fra mobile utgivere og annonsører landet på pene 174,2 millioner kroner.

Når det gjelder fjerde og siste kvartal 2013 anslår Opera inntekter på mellom 488 millioner kroner og 511,7 millioner kroner. Justert EBITDA for fjerde kvartal anslås til mellom 126,4 og 144 millioner kroner. EBIT anslås til mellom 94 og 111,8 millioner kroner.

Les om:

Enterprise