Her er Microsofts nye søkemotor

Endelig får vi vite hva Microsoft vil med sitt nye søkeverktøy, Bing. Det er visst ikke småtteri.

Publisert Sist oppdatert

Microsoft lanserer nå sin nye søkemotor for alvor, og har endelig lettet på sløret.

For det første: Ryktene om navnet stemmer. Den skal hete Bing.

Først rulles den ut i USA og Canada, og den ferdigstilles 3. juni. I Europa vil den foreløpig være i betaversjon, og ha begrenset funksjonalitet.

I tillegg til en vanlig søkemotor, vil Microsoft med motoren hjelpe deg med beslutninger.

Forskning selskapet har gransket, viser nemlig at folk gjerne bruker søkemotor til nettopp det å ta beslutninger.

Hjelper deg med reisen

Fokusområdene til Bing er kjøpsbeslutning, reiseplanlegging, undersøking av helsetilstander og det å finne en lokal leverandør eller forretning.

Angående reiseplanlegging vil motoren blant annet kunne si når det er lurt å kjøpe flybilletter. Blant listen over øvrige funksjoner heter det blant annet at motoren kan gi forhåndsvisning av sider den søker frem.

- Å gjøre et godt, relevant søk kan være tidkrevende. Ofte må man justere søkekriteriene flere ganger før man finner frem til akkurat den informasjonen man er på jakt etter. Undersøkelser utført av ComScore Inc. viser at hele 30 prosent av alle søk avsluttes uten at man har fått gode nok søkeresultater. Med motorens fokus på beslutning og handling gjør vi noe med dette problemet,sier Toni Fadnes, direktør for Consumer & Online i Microsoft Norge.

Mye tid på søk

Konkret viser rapportene Microsoft har kikket i at to av tre nettbrukere benytter søkemotorer til å ta komplekse avgjørelser og at halvparten av tiden som brukes til å ta søk tar med enn 30 minutter.

Bing «inneholder derfor innovative løsninger innen raffinering og ekspansjon, spørsmålgjenkjenning og dokumentsammenfatning,» skriver Microsoft i en pressemelding.

- De aller fleste søketjenester er utviklet kun for å hente informasjon. Microsofts søkemotor er utviklet for å hjelpe forbrukerne med å nyttegjøre seg av, sier Fadnes.