HP skal selge Canon-skrivere

HP skal selge Canon-skrivere

BERLIN (PC World Norge): Canon og HP går sammen om en helt ny serie utskriftsløsninger for bedrifter. HP betaler mellomlegget hvis du ikke sparer det de lover.

HP har samarbeidet med Canon i 25 år på blant annet skrivermotorer og andre deler. Mye av innmaten i laserskrivere fra HP er basert på Canon-teknologi, men er bygget etter HPs spesifikasjoner og med HPs tilleggsløsninger og programvare rundt.

Nå utvider de to selskapene samarbeidet, noe som innebærer at HP kommer til å begynne å selge enkelte av Canons multifunksjonsskrivere for bedriftsmarkedet – med Canon-logo. Målet er ifølge HP å forene det beste fra Canons multifunksjonsløsninger med HPs såkalte Managed Print Services (MPS). En MPS-avtale med HP betyr at man kjøper utskrift som en tjeneste. Man betaler en fast månedspris, og får da de nyeste skriverne fra HP – og nå Canon – i tillegg til tjenester som reparasjon, service og support og administrasjon av løsningene.

HPs toppsjef Mark Hurd sa i en satellittoverføring til en pressekonferanse i Berlin at de har hatt stor suksess med samarbeidet med Canon, og at de derfor ønsker å gå videre med samarbeidet.

Samtidig med denne annonseringen, annonserte HP også at de starter en helt ny avdeling som kun skal fokusere på MPS-avtaler mot HPs største kunder.

Garanterer besparelser

Bedrifter bruker mye penger på utskrifter. Annonsebransjen bruker 14,79 prosent av omsetningen, mens it-selskaper bruker 10,24 prosent og helsevesenet 8,56 prosent, ifølge tall HP viste til på pressekonferansen. Gjennomsnittet for alle bransjer ligger på 6,1 prosent..

Til tross for at utskrifter utgjør såpass mye penger, er det kun 10 prosent av de store bedriftene som forsøker å måle utskriftskostnadene.

HP er så sikre på at man skal spare penger på å kjøpe utskrifter som en tjeneste fra dem, at de lanserer en såkalt «Payback Guarantee». Den innebærer at bedrifter som inngår en MPS-avtale med HP og som ikke har nådd sine mål om innsparing innen 12 måneder, vil få hele mellomlegget dekket av HP. Det er imidlertid én ulempe.

- Tilbudet gjelder foreløpig bare de 1 700 største bedriftene i Europa, forteller Arnold Marty i HP til PC World Norge. Marty er sjef for den nye MPS-avdelingen i HP, for landene i det såkalte EMEA-området.

De totale besparelsene ved en MPS-løsning skal ligge på rundt 20-25 prosent, ifølge HP.

Utskriftstjenester også for mindre bedrifter

Marty mener imidlertid at selv om kostnadsgarantien kun gjelder de største bedriftene, og det er disse bedriftene HPs nye avdeling skal fokusere på, så vil utskrifter som en tjeneste kunne være interessant også for SMB-markedet.

- Det er helt klart. Men kanskje SMB-bedrifter i første omgang vil fokusere på de aller mest grunnleggende tjenestene, sier Marty.

Britt Aas Fidjestøl er sjef for HPs skriveravdeling i Norge. Hun forteller i en e-post at selskapet har sett en økende etterspørsel etter utskrift som en tjeneste også i det norske markedet, og spesielt i markedet for små og mellomstore bedrifter. Salget av løsningene foregår i stor grad via partnere, og HP har derfor lansert nye tjenestekonsepter som partnerne kan bruke for å tilby utskrifter som en tjeneste til nye og gamle kunder. Målet er mest mulig standardisering på produkter og løsninger, for å holde kostnadene nede.

Canon-logoen forsvinner ikke

Multifunksjonsmaskinene fra Canon vil i starten selges med Canon-merke, og Marty ville ikke spekulere i om Canon-logoen på sikt kom til å byttes ut med en HP-logo.

Det ventes at avtalen vil hjelpe Canon å øke salget av større utskriftsløsninger for bedrifter, mens HP håper avtalen skal få fart på selskapets MPS-forretningsområde.

- Vurderte dere å bygge deres egne multifunksjonsprodukter, i stedet for å utvide samarbeidet med Canon?

- HP har investert mye i utskriftsteknologi, blant annet vår blekkteknologi, sier Marty. Men på noen områder måtte vi bare innse at vi ikke klarte å møte alle spesifikasjonene, derfor valgte vi Canon, sier Marty.

Les om:

Enterprise