Hudfletter Yahoo-budet

Hudfletter Yahoo-budet

Med et oppkjøp av Yahoo vil Microsoft forsøke å bli monopolist også på nettet, mener Google.

Da Google la inn bud på Doubleclick i fjor, reagerte Microsoft ved å hevde at søkekjempen ville skaffe seg et monopol på søkedrevet nett-annonsering.

Googles reaksjon på budet på Yahoo er ikke ulik, og kampen mellom de to gigantene spisser seg til etter budet som ble gjort kjent på fredag.

LES OGSÅ: Microsoft byr 240 milliarder for Yahoo

Google hevder at Microsoft/Yahoo vil være slagkraftige nok til å forandre selve evolusjonen av internett. Google-advokat David Drummond skriver følgende på selskapets blogg:

"Mens internett belønner konkurrerende innovasjon, har Microsoft gjort gjentatte forsøk på å etablere proprietære monopoler - for derpå å utnytte dominansen i nye tilknyttede markeder". Drummond spør seg om et oppkjøp av Yahoo vil tillate Micosoft "å videreføre sin diskriminerende praksis fra markedene for nettlesere og operativsystemer i internettmarkedet, til tross for sin historikk med seriøse juridiske og regulatoriske overtramp"

Google-Yahoo?

Samtidig har det kommet fram at budet i stor grad oppfattes som fiendtlig internt i Yahoo. Tvert om er det mange i Yahoo som ønsker seg en allianse med nettopp Google, skriver Financial Times.

Det kan derfor være andre underliggende årsaker enn ren pr-taktikk til at Google går såpass hardt ut mot Microsoft nå. Google vil rette oppmerksomheten mot den "betydelige markedsfordelen" et Yahoo/Microsoft vil ha innen web-epost, portaler og direktemeldinger, og vil neppe være alene om å oppfatte situasjonen slik.

Det vil trolig ta lang tid å få godkjent et eventuelt oppkjøp. Det er flere enn Google som vil mene at oppkjøpet vil skape et for mektig selskap. Såvel EU som amerikanske konkurransemyndighter ønsker å granske oppkjøpet, dersom aksjonærene i Yahoo til slutt sier ja.

Enterprise