IBM dobler satsingen i Norge

Tre år etter salget av outsourcingsvirksomheten, står IBM klare til å doble innsatsen i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Det har vært stille rundt IBM Norge og tjenesteutsetting siden salget av outsourcingsvirksomheten mot lokal forvaltning og mellomstore bedrifter til EDB Business Partner i oktober 2004. I kjølvannet av store kontrakter med blant andre Yara og Orkla den siste tiden, blomstrer nå aktivitetene opp igjen i Norge, og selskapet har definert strategisk outsourcing som et viktig vekstområde.

- Vi har egentlig aldri solgt oss ut av outsourcing, men lokalforvaltning er ikke interessant for oss per dato. Vi fokuserer på store, norske selskaper som satser internasjonalt og hvor vi kan levere total outsourcing og overta hele it-driften for bedriften, sier Jan Einar Bruun, norgesansvarlig for strategisk outsourcing i IBM.

LES OGSÅ: EDB overtar offentlig outsourcing fra IBM

Bruun sto bak EDB-salget for tre år siden, og overtok sjefsstolen igjen 1. september. Han vil doble salgsstyrken her til lands i løpet av det neste året, og regner med en betydelig mannskapsøkning av den totale staben som i dag består av 150 mennesker.

- Vi benytter oss av globale ressurser, men vi trenger leveranseressurser også i Norge. Vi har kompetente personer som håndterer kontraktene, kontakter inn mot kunde og vi søker kompetanse innen alt som heter drift, prosjektledelse og leveranse, sier Bruun.

LES OGSÅ: Outsourcing forsinker it-prosjekter

I tillegg til å overta driften av it-avdelingen til større selskaper, skal IBM Norge også inn på applikasjonsvedlikehold i smb-markedet. Ferdige konsepter for eksempelvis drifting av SAP eller komplekse erp-løsninger skal tilbys for mindre kunder, med eller uten internasjonale vekstambisjoner. Standardløsninger, globale ressurser og automatisering skal både redusere kostnadene og feilmarginen.

- Stadig flere selskaper vokser seg ut av Norge, og vi er i stand til å ivareta og understøtte denne veksten. Små selskaper som har en kompleks SAP eller erp-løsning er også interessante kunder for oss. Ressurssituasjonen er vanskelig, og vi tilbyr rimelige standardløsninger som gjør at også smb-lederne skal kunne sove trygt om natta, hevder Bruun.

LES OGSÅ: Outsourcing vokser med rakettfart i Europa

Avhengig av kompleksiteten hos kunden, kan dataene flyttes til IBM og være klare for kjøring under en måned etter at prosjektet begynte.

- Vi kan agere veldig fort, og vi opplever en veldig stor interesse og positiv vekst i det norske markedet innen strategisk outsourcing. Vi kan tilby stabilitet og sikkerhet i et marked hvor mangel på arbeidskraft er presserende, mener Bruun.

IBM har driftssentre i England, India, Japan, Australia og USA, og den automatiserte applikasjonstjenesten betjener nå 125 kunder og 350 000 brukere i 140 land.