IBM styrer 220 serveringssteder

Henry Karlsen er it-direktør i Umoe Restaurant Group og håndterer datasystemene med IBM.

Publisert Sist oppdatert

Brukerforeningen Common, som tidligere besto av brukerne av IBMs minimaskiner, har nå tatt opp i seg brukergruppen til Lotus Software og Microsoft Dynamics. Lederen er Henry Karlsen, som er it-direktør i Umoe Restaurant Group og ikke har noe religiøst forhold til IBMs minimaskiner, men har problemer med å forstå hvorfor de ikke blir vurdert av flere.

– Jeg vil gjerne kjøpe flest mulig tjenester i skyen, og vil gjerne slippe å drifte løsninger selv. Men da må de være gode nok. Vår epostløsning er basert på innkjøpt skytjeneste, sier Karlsen.

Men det er en rekke systemer som ikke uten videre kan flyttes til leverandører av skytjenester. Da velger Karlsen å kjøre dem i egen sky, på IBM i – den tunge serveren som er etterkommeren av IBMs minimaskiner.

Uforståelig

– Jeg fatter ikke at det finnes bedrifter som ikke vurderer dette som et datasystem som passer dem. Jeg har lenge sagt, og har måttet omformulere det i forhold til hva IBM har kalt systemene sine: Kan det ikke kjøres på AS/400 skal det ikke kjøres.

Karlsen er ikke en "IBM fan-boy", men erklærer seg som kynisk it-sjef som vil ha mest mulig it for pengene. Selskapet han jobber i har restaurantkjedene Peppes pizza, Burger King, Cafe Opus, La Baguette og flere som datterselskaper.

– Her har vi et system som er omtrent vedlikeholdsfritt, som aldri går ned, som ikke krever konstant drifting og oppfølging. Som har en stabilitet som få kan måle seg med, med mindre du bruker en formue. Vi har single sign-on og ditto autentisering, håndtering av DNS, DHCP og så videre bygget rett inn i operativsystemet. Det har alt en bedrift trenger rett ut av pakken.

Karlsen erkjenner at det finnes mange gode løsninger for erp og annet som kjører på andre plattformer, men mener at virksomheter ofte kjøper løsninger uten tanke på driftskostnader.

– Maskinvaren koster kanskje 60-70 prosent i forhold til andre alternativer, i alle fall slik jeg har regnet meg frem til. Mens andre servere består av klynger som må driftes, har jeg én maskin som håndterer det hele, sier Karlsen.

Liten plass

Han peker på at når du har én maskin i stedet for et rack med servere, så spares det strøm, kjøling og plass.

– I Nydalen har vi et datarom på syv kvadratmeter. Det som tar størst plass er telefonsentralen. Datarommet i Sandvika, hvor vi har hovedkvarter, er mindre.

Og hva håndterer Karlsens og Umoe Restaurant Groups IBM i? Blant annet 1100 kassaterminaler håndteres i sanntid, alle web-tjenester, ett intranett for hver kjede i konsernet, rapportering, regnskap, efakturaløsninger, og ellers aller systemer som er kritiske for bedriften.

– Skulle jeg ha kjørt det samme på Intel-baserte servere ville jeg trenge rundt 42-43 stykker til en pris av rundt 100 000 kroner per stykk, sier Karlsen. Investeringen i IBM i var på rundt 2,5 millioner kroner.

Karlsen liker nettskyen, og mener at hans avdeling faktisk leverer skytjenester til konsernets virksomheter.

– Så lenge vi kjører skyen mer effektivt selv, blir den hos oss. Vi har for eksempel 1,2 terabyte lagringskapasitet, men bruker rundt 24 prosent. En grunn til det er effektiviteten i systemet. Skal vi ta ut en rapport om salgstall for siste uke, blir det gjerne 8-900 gigabyte med data på en pc. På IBM i synes det nesten ikke engang: 361 millioner transaksjoner representeres av 54 gigabyte.

Moderne uten virus

– Plattformen er virusfri. Det går ikke an å lage virus til dette systemet, for koden kompilerer hver gang du kjører. Et program som er skrevet for IBM i blir lagret semikompilert og kompileres ferdig ved utførelse. Det betyr at det er umulig å starte ukontrollerte prosesser. For noen år siden hadde IBM en større pengepremie til den som greide å lage skadelig kode, men det var det ingen som klarte, hevder Karlsen.

Henry Karlsen er ingen gammel gubbe opphengt i fortiden. Det går i iPhone og de mest moderne hjelpemidler, også når det gjelder restaurantene. Der testes det ut løsninger for at gjestene skal kunne kommunisere direkte fra bordet, for eksempel. Enten ved at skjermen er i bordet, eller det er et nettbrett som dukker opp. Karlsen vil være i forkant med det siste, men har et hjertesukk:

– Iphone-generasjonen har et problem i forhold til backoffice- og server-løsninger. Kan det ikke opereres med fingeren, kan det ikke brukes.

I forbindelse med IBMs 100-årsjubileum har Computerworld laget en artikkelserie om selskapets historie.