IBMs nye globetrotter

Han mener offentlig sektor er en "perfect storm" og er ivrig på olje og gass. Nå er Arne Norheim blitt sjef i IBM Norge.

Publisert Sist oppdatert

Selv om den nye administrerende direktøren for IBM Norge, Arne Norheim, er ny fra det norske ståstedet, er han ingen nyansatt jypling. Norheim har nemlig 17 års fartstid i selskapet, og ifølge ryktene er IBM-veteran «for flink for lille Norge».

Ville se verden

Norheim reiste til sin tid til USA for å studere økonomi og business ved Purdue University i Indiana, og har nesten ikke vært tilbake siden.

- Jeg ville ha meg et skikkelig eventyr, og vi er veldig glade i USA i min familie, forteller Norheim da vi møter ham i det gamle styrerommet på IBMs campus på Rosenholm utenfor Oslo.

IBM-karrieren begynte som sommerjobb to år på rad, ved IBM i St. Louis. Det førte til fast jobb, og ikke lenge etter ble Norheim først teamleder, og manager i 1999. Da var han i New Jersey og jobbet med AT&T, en av IBMs aller største kunder.

- Det ble mange 60-timers uker i New Jersey. Det var tøff konkurranse internt blant de unge som jobbet der, mimrer Norheim.

Siden har det blitt mye farting på Norheim. Han har vært innom Danmark, Sverige, Finland, Frankrike og Polen før han nå har landet i Norge.

Effektivisering i Danmark

Norheim fikk sin første store sjanse som toppleder i Danmark i 2009. Han fikk i oppdrag å få sving på den danske organisasjonen.

- På det tidspunktet var kvaliteten rett og slett ikke god. Kundene var misfornøyde, sier Norheim.

Han hadde tidligere vært med på å bygge driftssenter i Polen, en egen IBM-campus med tre store bygninger som skulle levere outsourcing til Europa. Nå ble mye av den danske driften sendt dit. Fra 2005 var det fokus på profitt i IBM-konsernet.

- Vi flyttet mange arbeidsplasser ut av Danmark. Arbeidskraften var billigere, og kundene likte prisen. Leveransene ble også bedre, de hadde en større vilje til å lære, forteller han.

Skal bygge opp Norge

Nå er det blitt 2013, og Norheim har fått oppgaven i å trekke IBM Norge opp til markedstoppen.

Han har fulgt den politiske debatten her i Norge, og sier at han knapt kan tenke seg en mer spennende tid å overta styringen på.

- Det norske folket begynner å stille høye krav, for eksempel når det gjelder sikkerhet, mener Norheim.

Han ser for eksempel it-tilstanden i offentlig sektor som en "perfect storm", en katastrofe, og mener IBM kan tilby løsninger som kan effektivisere. I tillegg ser han mye produktivitet i privat sektor, og mener det norske markedet er begrenset i forhold til trender i det øvrige markedet.

- Målet er å forstå markedet, skape bevissthet og posisjonere oss, sier Norheim.

Et viktig verktøy for å nå det målet er å bygge opp kompetanse lokalt. I tillegg blir det også diskusjoner med forskjellige norske aktører, blant annet innen Norges nasjonalstolthet - olje og gass.

- Utfordringen er at det har vært mye fokus på produkt, mens det gjelder å finne løsninger og sy sammen de rette produktene til en pakke, sier Norheim, og peker på at mange tekniske er godt kjent med for eksempel HP på lagringsfronten, og mindre med IBM.

Brorparten av salget går jo gjennom partnere, og ofte til de aller største, klassisk IBM-stil.

- Vi selger mye til få og lite til mange, legger han til.

Det ser altså ut til at vi får høre litt mer fra IBM enn det vi har vært vant til fremover.