Ikea skroter eldgammel epost

Tror det eller ei. Den svenske møbelgiganten har først nå skrotet Memo.

Publisert Sist oppdatert

Ikke før i fjor begynte Ikea å fase ut 80-tallssystemet Memo. Det bekrefter pressesjef Charlotte Lindgren overfor Computersweden.

Ifølge avisen har Ikea byttet til en Microsoftplattform for sin epost. Lindgren vil imidlertid ikke bekrefte dette.

- Ikea har som regel å ikke kommentere sine leverandører, sier hun i et skriftlig svar til avisen.

60.000 brukere

På det meste tjente det aldrende meldingssystemet 60.000 Ikea-ansattes elektroniske kommunikasjonsbehov.

Memo er imidlertid et navn mange veteraner i it-bransjen kjenner igjen fra storhetstiden på 1970- og 1980-tallet - i tiden før internett-epost slo igjennom. Systemet ble opprinnelig skapt for brukere av IBMs stormaskiner som skulle sende korte meldinger til hverandres dataterminaler.

På begynnelsen av 1990-tallet mente en del brukere i ulike virksomheter og offentlige myndigheter, at Memo var overlegent i forhold til internettvarianten av epost. Blant annet ble sikkerheten og det at man fikk kvittering på at meldingen var sendt til riktig adresse - brukt som argumenter.

Måtte gi tapt

Men etter hvert måtte både systemet og tilhengerne innse at slaget var tapt mot epost - til tross for at det etter hvert kom konverteringsservere som gjorde det mulig å sende og ta i mot internettbasert epost.

Men Ikea har altså holdt igjen svært lenge.

Møbelgiganten fikk sin første stormaskin fra IBM på slutten av 1960-tallet. På midten av 1980-tallet ble Memo innført globalt i hele konsernet.

- Epostsystemet er en av våre viktigste kommunikasjonskanaler, både internt og eksternt. Dessverre oppfylte ikke Memo våre behov for å kunne sende epost på språk som japansk og russisk og støttet dermed ikke Ikeas ekspansjonsplaner, forklarer pressesjef Charlotte Lindgren.