Ingenting ut etter Altinn-krasjen

Ingenting ut etter Altinn-krasjen

En uke etter havariet er det ingen som vet hva som gikk galt i Altinn.

Tirsdag forrige uke klokken 08.00 hamret rundt 200.000 ivrige nordmenn på døra til Altinn for å sjekke årets selvangivelse. Det gikk dårlig. I år som i fjor.

Altinn-serverne gikk fullstendig i stå, og nettsiden forble nede for telling resten av dagen.

Tre dager

Onsdag morgen virket noen av problemene å være løst, og senere på dagen opererte løsningen på 70 prosent av sin kapasitet. Torsdag ble løsningen endelig tilgjengelig for alle, men uten at alle problemene var ryddet av veien.

I løpet av disse tre dagene fikk likevel 795.000 nordmenn lest utkastet til selvangivelse. Siste driftsoppdatering kom fredag. Da skulle alt fungere.

- Det er ingen tvil om at Altinn burde taklet situasjonen bedre. Vi var naturligvis ikke overrasket over at mange ønsket å logge inn for å sjekke selvangivelsen sin, men vi hadde ikke forventet å komme i den situasjonen vi gjorde. Løsningen er bygd for å tåle et meget stort antall brukere samtidig, forteller direktør Erik Fossum i Altinn i en pressemelding før helgen.

Accenture og Basefarm

Hva som faktisk gikk galt, sies det imidlertid ingenting om. I driftsmeldingene står det kun å lese at leverandørene Basefarm og Accenture har satt inn "tiltak", som har bedret situasjonen.

En ringerund til aktørene bak gjør oss ikke klokere.

- Vi har ingen kommentar til hva som gikk galt. Vi arbeider fortsatt med å samle trådene og vil gjerne være så åpne vi kan når vi har et helhetsbilde, sier informasjonsdirektør Eirik Andersen i Accenture, som er ansvarlig for å utvikle løsningen.

Basefarm drifter Altinn. Administrerende direktør Grethe Viksaas i Basefarm har i dag vært opptatt i møter, og ikke ringt tilbake.

Informasjonssjef Jørgen Ferkingstad i Altinn har heller ikke ringt tilbake etter at vi la igjen beskjed på svareren hans.

Enterprise