Innovasjonspris for Flytog-app

Kantega har vunnet transportbransjens internasjonale innovasjonspris for brett-løsningen Iflytoget.

Publisert Sist oppdatert

I motsetning til it-bransjen, som er svært begeistret for priset og utmerkelsen, har tog-verdenen bare en eneste global kåring, den årlige Global Airrail Awards i Frankfurt.

I år stakk Kantega av med hele to priser, for sitt arbeid med nettbrett-løsning for Flytoget. Kantega var også det eneste selskapet som vant to priser, både som årets innovatør og leverandør.

Unik løsning

Prosjektet som gjør arbeidsdagen lettere for Flytogets ansatte ble startet sommeren 2012 og var klar til bruk tidlig i år.

Løsningen som Kantega har utviklet i samarbeid med Flytoget er helt unik i togsammenheng, og så vidt det er kjent er det kun et amerikanske flyselskap som har en lignende løsning på plass i transportsektoren.

Den interne løsningen har allerede gitt store besparelser for Flytoget. Blant annet slipper lokførerne å hente, lese og signere sikkerhetsoppgraderinger og manualer på papir, noe som sparer både penger, papir og tid for både lokførere, ledelse og administrasjonen i selskapet.

I tillegg slipper lokførere og torgerver å gå innom kontoret før jobb, med løsningen fra Kantega kan de stemple inn på direkten via Ipad-applikasjonen.

Årets innovatør

De to prisene Kantega fikk for sin Iflytoget-app var den gjeve Innovation of the Year og Supplier of the Year.

Juryen begrunner valget slik:

- Kantega har utviklet en ny brett-app som forenkler operasjoner for Flytogets personale. All togpersonale er utstyrt med nye Ipads, og mottar oppdaterte manualer og sikkerhetskommunikasjon direkte til enhetene, sier juryen om innovasjonsprisen.

SLANK OG DIGITAL: Frode Standal, teknologidirektør og utvikler i Kantega (t.v.) og Sverre Høven, direktør i Flytoget med henholdsvis den gamle, tunge og besværlige papirmanualen og den nye, premierte Ipad-baserte digitale løsningen Iflytoget. Foto: Kenneth Christensen

Begrunnelsen for valget av Kantega som årets leverandør lyder:

- Selskapet utviklet en ny brett-app som hjelper Flytogets togpersonale med å stemple inn på Ipad i stedet for å være nødt til å gå innom kontoret, og de kan underskrive at de har lest viktige sikkerhetsoppdateringer direkte på enheten.

Oversetter til engelsk

Både leverandør og utvikler Kantega og Flytoget er svært begeistret over anerkjennelsen, for det er sjeldent å høre ordene togselskap og innovatører.

- Det som er artig er jo at prosjektet hele tiden har hatt som mål å bli så bra at brukerne fikk en «Wow, dette forenkler virkelig hverdagen vår»-opplevelse. Det har vi jobbet mot, og føler at vi har fått til, sier Marit Collin, administrerende direktør i Kantega.

Hun forteller også at det var herlig å komme ned til utdelingen i Frankfurt og flere store transportselskap var ivrige etter å prate, få demo og be om møter med Kantega.

- Dette er jo den første løsningen som er laget for de som jobber på toget. Det er et stort behov hos deltakerne på konferansen, sier Collin.

- Vi fikk inntrykk av at vi hadde laget noe helt unikt, legger hun til.

Kantega har satt i gang med å oversette løsningen til engelsk, for å kjøre pilot og slik at potensielle kunder kan se hvordan de også kan ta løsningen i bruk.

Blant annet skal Heathrow Express besøke Flytoget i sommer, for å se hvordan det hele fungerer.

Den fysiske innovasjonsprisen har Kantega forøvrig gitt videre til Flytoget, ettersom det var de som kom til selskapet med ideen. Leverandørprisen har derimot fått æresplassen i hylla hos Kantega selv.