Invester i all slags vær

Invester i all slags vær

KOMMENTAR: Hvorfor er det slik at it-investeringene går ned i dårlige tider? Det er jo da man trenger effektivitet.

Gartner spår tøffere tider, med påfølgende reduksjon i it-investeringene. Selv om analyseselskapet ikke ser for seg noen resesjon, tror de at veksten i den globale økonomien vil avta. Gartner mener dette får direkte innvirkning på it-budsjettene.

Råtne boliglån i USA og mulighetene for en finansiell krise i verdensøkonomien skal altså påvirke om bedrifter kjøper seg et nytt kundebehandlingssystem, utvikler sitt erp-system eller investerer i SOA. Egentlig ganske pussig. Man skulle tro at man i tider med tøffere økonomi er like interessert i å investere i teknologi - om den bidrar til å kutte kostnader eller skaper nye forretningsmuligheter for virksomheten.

Men slik er det ikke. Endres utsikten for virksomhetens inntekter i negativ retning, så strammes det inn på alle utgifter – ikke minst på it-budsjettet. Derfor må it-sjefene se å få gjort unna viktige investeringer i gode tider. Men it som et strategisk verktøy er vel like viktig i dårlige som gode tider?

Carr sier nei

Nicholas Carr mener han har svaret, og det er nei til begge deler. Den tidligere redaktøren av Harvard Business Review fikk mye oppmerksomhet da han for noen år siden slo fast: "IT Doesn't Matter". Etter hans mening er it rett og slett ikke strategisk viktig, fordi alle dine konkurrenter har tilgang til de samme verktøyene og har de samme mulighetene. Dermed klarer man ikke å stikke seg ut, uansett. Og hva er vel da vitsen med å bruke tid og ressurser på it i dårlige tider?

Gjennomsnittlig tenkt har nok Carr rett, men en rekke selskaper har likevel skapt seg et fortrinn ved å bruke teknologi på en smart måte. Jeg kan nevne flyselskapet Norwegian, Skandiabanken og den amerikanske detaljhandelsgiganten Wal-Mart som noen få eksempler. Sistnevnte er i dag et av verdens største selskap.

Den legendariske amerikanske detaljhandelsbaronen, Sam Walton, ga ut sine memoarer i 1992, som han kalte "Made in America". Her skrev han blant annet: "For å være ærlig har jeg aldri sett på datamaskiner som noe mer enn nødvendige kostnader".

Det hører med til historien at Walton kalte alt som hadde med it å gjøre, konsekvent som "datamaskinen", enten det gjaldt Wal-Marts avanserte lager- og logistikksystemer eller regnskapssystemet. I hans biografi uttalte han også at ingen "datamaskin" vil noen gang gi bedre oversikt enn å være ute i butikken for med egne øyne se hva som skjer.

Det ironiske er at hans butikkjede opp gjennom årene (også lenge før han døde i 1992) ble en pioner på lagerstyring, logistikk og analyse, enten det var strekkoder, EDI, eller (for) tidlig bruk av radiobrikker. Butikkjeden har sittet i førersetet når det gjelder effektivitet, som de har oppnådd ved å investere i it gjennom mange år. Og de har satt en standard og blitt kopiert av andre i bransjen.

Wal-Mart trues

Utfordringen er når konkurrentene blir like gode, eller i verste fall bedre enn deg på it. En slik situasjon er Wal-Mart kommet i. Amerikanske kjeder som Target og JCPenney puster dem i nakken. De har ved hjelp av gode it-systemer også klart å finne ut hva folk faktisk vil ha, og levert det til en billig penge.

Wal-Mart er de siste årene blitt kritisert for å behandle ansatte dårlig, for å ha rotete butikkhyller og ikke godt nok renhold i butikklokalene. Det problemet får ikke it gjort så mye med. Men det er endrer ikke det faktum at Wal-Mart er blitt verdens største detaljhandelsselskap, med god hjelp av en offensiv it-strategi.

Så hva gjør Wal-Mart når de ser fallende markedsandeler og lavere lønnsomhet? Jo, de investerer i nye systemer for forretningsanalyse og verktøy for prisoptimalisering. Dette gjør de for igjen å få et forsprang på konkurrentene.

Det er selvfølgelig fristende å kutte i it-budsjettet i dårlige tider, men om det er lurt avhenger av om du anser it som strategisk eller ikke.

Les om:

Enterprise