It-sjefen blir stadig viktigere

It-sjefen blir stadig viktigere

Ledelsen i norske bedrifter forventer i stadig større grad at it-investeringer skal styrke bedriften, og it-sjefen får mer innflytelse på kritiske avgjørelser.

I undersøkelsen "It-sjefens utfordringer" fra Ipsos MMI, gjennomført på vegne av konsulentselskapet Steria, kan vi se at den største utfordringen for norske og danske it-sjefer i 2013 er å oppfyllenye krav fra forretningssiden.

I årets undersøkelse er det 59 prosent av de norske it-sjefene som svarer dette mot 50 prosent i 2011, heter det i en pressemelding.

Det betyr at it-sjefene får stadig større ansvar og innflytelse for bedriften som helhet, og det forventes at alle it-investeringer skal styrke bedriften.

It skal styrke bedriften

Toppledelsen forventer oftere at it-investeringen skal styrke bedriften som helhet, med vekt på konkurranseevne, bunnlinje og leveringsdyktighet.

- It flyttes nærmere kjernevirksomheten i stadig flere store og mellomstore virksomheter. I prinsippet kan det være med på å øke it-sjefens status og innflytelse, sier Anders Lindgren, kommunikasjons- og markedsdirektør i Steria.

Forretningsorientert teknologi styrker seg dermed som trend blant norske bedrifter, og Lindgren mener dette godt tegn for utviklingen.

- Å knytte teknologi enda nærmere opp mot de forretningskritiske delene av bedriften kan gi et konkurransefortrinn, men det krever at it-sjefen har både oversikt og innflytelse, mener Lindgren.

Denne trenden merkes også i Computerworlds ukentlige spalte "It-sjefen" hvor norske it-sjefer stadig oftere må tenke forretningsorienterte løsninger og hva som er best for bunnlinjen.

Les også: Ukens it-sjef

Med større ansvar kommer også større innflytelse, mange it-sjefer kan fortelle om direktelinjer til toppledelse, mer respekt og større ansvar.

Sverige er ikke med

Danske it-sjefer merker en tilsvarende utvikling som sine norske kolleger, og 61 prosent svarer i undersøkelsen at den viktigste utfordringen i år er forretningskrav.

Svenske it-sjefer skiller seg derimot ut i forhold til sine norske og danske kolleger, og svenske it-sjefer merker større press for effektivisering, mens krav fra forretningssiden kommer senere.

- De skiller seg også ut når det gjelder styring og utvikling av it-medarbeidere, som norske og danske it-sjefer har langt høyere på sin prioriteringsliste i 2013, sier Lindgren.

Enterprise