Kamp på BI-markedet

EMC kjøper seg opp i datavarehusmarkedet og starter dermed en ny konsolideringstrend, mener analytiker.

Publisert Sist oppdatert

EMC kunngjorde denne uken planer om å kjøpe datavarehusleverandøren Greenplum. Analytikere mener oppkjøpet fører til ytterligere konsolidering blant datavarehusleverandører og relaterte områder som BI (Business Intelligence) og dataintegrasjon.

- Datavarehusmarkedet vil konsolideres kraftg i år og utover neste år, sier Forrester Research-analytiker James Kobielus til Computerworlds internasjonale nyhetstjeneste.

- Datavarehus-leverandører som har etablert seg i markedet, har kunder og som er innovative - kommer til å bli plukket opp, sier han videre.

Flere drivere

Flere faktorer vil drive oppkjøpskjøret, mener Forrester-analytikeren. For eksempel, er det fornuftig av EMC å kjøpe Greenplum fordi selskapet allerede selger tonnevis med lagringskapasitet til datavarehus-utvikling over hele kloden.

Men det er også en bredere trend som ble utløst av Oracles nylige dreining mot salg av integrerte systemer med oppkjøpet av Sun Microsystems, i tillegg til sin egen inntreden i datalagrings-krigen med Exadata.

- Man kan si at EMC' oppkjøp av Greenplum vil være i samme ånd, sier Kobielus

Fler på banen

Andre maskinvareselskaper, som Hewlett-Packard, kan bli presset til å gjøre lignende trekk.

HP har allerede Neoview datavarehusplattformen, men ifølge Kobielus virker det ikke som HP har fått skikkelig fart på sakene etter lanseringen for noen år siden.

Han mener derfor en naturlig løsning for selskapet vil være et oppkjøp av en aktør som sparker i gang datavarehusmarkedet for HP.

Også Merv Adrian, som er analytiker i selskapet It Markedet Strategy, er enig med Forresters Kobielus.

Han mener at om EMC kjøper Greenplum vil det være en svært målrettet satsing på datavarehusmarkedet. Og at dette er fornuftig i et miljø hvor avansert analyse av komplekse og ofte ustrukturerte datamengder, er krevende.

Raskere løsninger

James Kobielus nevner også Cisco og Dell som to andre klassiske maskinvareleverandører som kan følge etter inn i datavarehusmarkedet.

I mellomtiden er det press på de mange mindre datavarehusleverandører i markedet.

Det å tilby raskere og billigere produkter vil ikke være nok til å overleve selvstendig i årene framover mot de større aktørene, mener Kobielus.

Han mener utfordringen blir i hvilken grad disse klarer å bygge et partnerapparat rundt seg.

En annen analytiker Computerworlds nyhetstjeneste snakket med, Curt Monash hos Monash Research, mener rett og slett at det mest sannsynlig utfallet for de fleste av disse leverandørene er å bli kjøpt opp.