Kinect for Windows i februar

Kinect for Windows i februar

Microsoft har sett hvor mye moro man kan ha med Kinect på pc.

Da Microsoft lanserte Kinect for Xbox 360 på tampen av 2010 var det nok ikke mange som hadde sett for seg hvor mye det var mulig å få til med det som egentlig var et morsomt spilltilbehør.

Den avanserte bevegelsessensoren, som ved hjelp av 3D-kameraer lar deg bruke kroppen din til å styre Xbox 360-spill, kan nemlig brukes til langt mer enn bare spill.

Det tok ikke mange dagene fra Kinect kom i salg til de første oppfinnsomme sjelene hadde startet å bruke sensoren på pc. Siden den gang har folk laget stadig med avanserte programmer som benytter seg av den rimelige, men svært avanserte Kinect-sensoren.

Vi har blant annet sett flere Kinect-sensorer jobbe sammen for å skanne personer, gjenstander og til og med hele rom i 3D, og vi har sett Kinect brukt til å styre alt fra Nintendo-spill til avanserte roboter. Det tok ikke lang tid før Microsoft la merke til hvor oppfinnsomme kundene deres var.

Det har selskapet nå tatt konsekvensen av, og på gårsdagens store Microsoft-pressekonferanse på CES-messen, kunne selskapet endelig vise en Kinect-sensor tilpasset Windows. Samtidig lanserte de også oppdatert utviklingsprogramvare, slik at både programvarefirmaer, spillutviklere og privatpersoner kan utvikle egne programmer som benytter seg av mulighetene Kinect gir.

Høyere pris og mer avansert

En del vil nok reagere på at Kinect-sensoren til Windows blir noe dyrere enn sensoren til Xbox 360. I USA vil Kinect til Windows koste rundt 250 dollar, mens du får Kinect til Xbox 360, inkludert spill, til rundt 150 dollar. Microsoft forklarer dette med at prisen for Kinect til Xbox 360 er lavere fordi man der tjener penger på både Xbox Live-abonnementer og spillene som selges til Kinect. På Windows vil man ikke ha de samme inntjeningsmulighetene etter at selve sensoren er solgt.

Selv om man har brukt samme teknologi i bunn, vil Windows-versjonen av Kinect ha noen funksjoner Xbox 360-varianten mangler. Blant det viktigste er at man har klart å senke minimumsavstanden som kreves for at Kinect skal oppfatte bevegelser ned til 50 centimeter. Dermed kan man i teorien få langt bedre bevegelsesanalyser av for eksempel fingerbevegelser.

For utviklere som har lyst til å prøve seg på å lage Kinect-tilpassede programmer, kan Microsoft trøste med at utviklingsprogramvaren (SDK) blir gratis. Selskapet vil heller ikke kreve lisensavgifter for programmer som er utviklet med Kinect SDK-en. Det er imidlertid lagt inn noen restriksjoner. Blant annet får man i fremtiden ikke utgi nye programmer utviklet med SDK-en i kombinasjon med Kinect-sensoren til Xbox 360. Det blir imidlertid mulig å videreutvikle allerede utgitte programmer som er laget med den gamle sensoren.

Kinect for Windows kommer i salg den 1. februar. Norge er ikke med i første pulje av land som får Kinect for Windows, men det tar nok ikke lang tid før den også dukker oppe her til lands.

Les mer om Kinect for Windows her.

Enterprise