Klart for DirectX 11

Klart for DirectX 11

Med lanseringen av Windows 7 er det også duket for DirectX 11.

DirectX 11 vil også komme som en oppgradering til Windows Vista. Naturligvis kommer ATI og Nvidia med grafikkprosessorer som støtter teknologien om ikke lenge. DirectX 11 innebærer nødvendigvis ikke like store endringer som overgangen fra DirectX 9 til 10. Mye av endringene handler om effektiviseringer i henhold til ytelse og for selve utviklingsprosessen av et program/spill.

De første grafikkprosessorene med DirectX 11-støtte er ventet i løpet av våren. Foreløpig holder Nvidia og ATI kortene tett til brystet, men mye tyder på at ATI vil være først ute og at lanseringen skjer i løpet av september.

LES OGSÅ: Hvorfor velge 64-bit Windows 7

Ikke bare spill

DirectX handler ikke bare om teknologi knyttet til grafikkprosessoren. En av de mer sentrale forbedringene i DirectX 11 kan vise seg å være bedre utnyttelse av flere prosessorkjerner. Fram til nå er det få spill som har vist spesiell forbedring ved å gå fra to til fire prosessorkjerner. Med andre ord ligger det an til forbedringer selv om man ikke har et grafikkort som støtter DirectX 11.

DirectX knytter vi gjerne opp i mot spill, men DirectX 11 skal også legge mulighetene bedre til rette for bruk av grafikkprosessoren som hjelpeprosessor i andre typer programmer. Allerede har man begynt å se en del videobehandlingsprogrammer som kan bruke nye grafikkprosessorer for å raskere lage forhåndsvisning av effekter og enkode video til tunge formater som blant annet h.264. Akselererte brukergrensesnitt har man blant annet sett i Adobe Photoshop CS4, uten at det er en applikasjon som stiller de store kravene til grafikkortet. Gjennom det Microsoft referer til som Compute Shader skal DirectX blir mer aktuelt å bruke til grafikkprosessorakselererte funksjoner. I dag er det OpenCL og Nvidias CUDA som benyttes. DirectX 11 skal gjennom sine forbedringer på området gjøre det enklere å implementere slike løsninger som fungerer, på en effektiv måte, på alle nye grafikkprosessorer. Selv om ATI og Nvidia er først ute, vil flere andre ha grafikkprosessorer med DirectX 11 støtte etter hvert – blant annet Intel og VIA/S3.

Tessellation

Funksjonen Tesselation er en av de viktigste rent 3D-grafikkmessige funksjonene i DirectX 11. Tesselation er riktignok allerede på plass i DirectX 10.1, som ATI støtter gjennom sine nyere grafikkprosessorer i Radeon HD-serien. Tesselation-teknologien er imidlertid videreutviklet i DirectX 11 slik at den ikke er den samme som i DirectX 10.1.

Tesselation kan bety relativt mye for realismen i spill. Når elementer i en spillscene bygges opp må det gjøres avveininger i henhold til ytelse. Landskap og objekter kan gjøres mer naturtro ved å bygge dem opp av flere polygoner, men dette igjen gir mer data å prosessere. Tesselation vil kunne gi mer naturtro elementer i form av å blant annet dynamisk endre objekter slik at de framstår med flere polygoner. For eksempel kan et hode som uten Tesselation framstår som hakkete/kantete og med flate partier få en mer naturlig «rundt» form.

Et «must»?

Hvordan DirectX 11 i praksis vil brukes, og hvordan effekter og ytelse forbedres, vil gjenstå å se. Det gjenstår også å se om utviklere finner Compute Shaders mer hensiktsmessig å bruke enn andre teknologier. Det vil fortsatt gå lang tid før man ser spill som krever DirectX 11 for å fungere. Når man nå i høst får grafikkprosessorer med DirectX 11-støtte kan det være at man i første omgang lanserer toppmodeller med høy pris, mens dagens generasjoner av kort en god stund vil være det mest aktuelle. For entusiaster som nå vurderer en oppgradering kan det være fordeler med å vente et par måneder. For de fleste vil nok et av dagens kort ennå gjøre en god jobb en god stund framover.

Les om:

Enterprise