Knallsterke tall fra Opera

Knallsterke tall fra Opera

Gode avtaler på Opera Mini gir endelig selskapet valuta for kundebasen.

Nettleseren for mobiltelefoner, Opera Mini, har rundt 100 millioner brukere totalt, men det er de 11,5 millionene som operatørene har preinstallert for sine kunder som gir selskapet klingende mynt i kassen.

Antallet lisenskunder fra operatørene er mer enn seksdoblet i løpet av et år.

- Vi ser et skifte i inntektsstrømmen mot lisensinntekter, og bort fra utviklingsinntekter, skriver Opera i kvartalsrapporten.

Gode penger på desktop

Operas omsetning i fjerde kvartal 2010 endte på 193,6 millioner kroner, opp 36 prosent sammenliknet med samme periode i 2009. Resultatet (EBIT) viser 29,1 millioner, mot beskjedne 4,7 millioner for et år siden.

Inntektene fra Operas nettleser for desktop viser også en solid økning, selv om brukerbasen kun viser moderat vekst, og nå teller 51 millioner brukere. Avtaler med Google og Microsoft og andre selskaper gir Opera inntekter når brukerne benytter søkefeltet i nettleseren.

Populære på tv

Opera er også populære blant andre produsenter av elektronikk, spesielt innen tv-segmentet. En innebygd nettleser på tv-en blir stadig mer vanlig, og Opera underskrev nylig en avtale med Sony.

Les også: Opera inn på tv-er fra Sony

- Vi er godt posisjonert for megatrendene innen industriene for operatører, mobil og forbrukerelektronikk, skriver Opera i rapporten.

Les om:

Enterprise