- Kompetansen må ikke outsources

- Kompetansen må ikke outsources

Mange outsourcings-prosjekter går i vasken grunnet kortsiktig tankegang og manglende intern kompetanse.

Selskaper står i fare for å miste kontroll over sine outsourcede it-prosjekter på grunn av sviktende intern lederskap, svake forretningsstrategier og manglende kunnskap. Det kommer frem av en ny undersøkelse utført på vegne av LogicaCMG, skriver australske Computerworld.

Rapporten, som ble utarbeidet av teknologiprofessor Leslie Willcocks ved London School of Economics, viser at organisasjoner i dag prioriterer kortsiktige konstnadsreduksjoner fremfor en strategisk sparingsplan. Dette resulterer i at en rekke outsourcingsprosjekter støter på problemer. Manglende kostnadskontroll, dårligere tjenester og konstante reforhandlinger er noen av de vanligste konsekvensene av prosjektledere uten tilstrekkelig kompetanse.

LES OGSÅ: Outsourcing forsinker it-prosjekter

Ifølge Willcocks vil 58 prosent av det gjennomsnittlige it-budsjettet brukes på outsourcing innen 2012, og det er derfor viktig at riktige mennesker i organisasjonen tilegner seg ni kjerneferdigheter. Disse inkluderer blant annet ledelse, kunnskap om forretningssystemer, relasjonsbygging og planlegging og design av it-arkitektur.

- Organisasjonene må nå bruke penger for å spare. Dette gjøres ved å bygge opp de riktige ferdighetene intert, og på den måten utvikle langsiktige strategiske fordeler, sier Willcocks.

Les om:

Enterprise