Kraftig stup for outsourcing

Europeisk outsourcing har falt med 70 prosent i løpet av tre måneder. Finanskrisen får skylden.

Publisert Sist oppdatert

Verdien av kontraktene som ble inngått i tredje kvartal falt drastisk i forhold til samme periode i fjor, ifølge outsourcing-rådgivningsselskapet TPI sin nye rapport.

I Europa, Midtøsten og Afrika har verdiene av kontraktene falt med hele 70 prosent, sammenliknet med tredje kvartal i fjor. I årets tredje kvartal ble det skrevet 56 kontrakter for til sammen 4,4 milliarder kroner, noe som høres mye ut, men som altså er mye mindre enn hva det var i fjor.

- Kontraktene hittil i år er resultatet av outsourcinginitiativer som startet i et mer stabilt klima, sammenlignet med de siste ukenes uro, sier Tom Olsen, direktør for TPI i Norden, i en pressemelding.

LES OGSÅ: Nedtur for norske konsulenter

Med andre ord: Finanskrisen har hatt en negativ effekt på outsourcingen. Samtidig så tilsier dårlig finansielle tider at flere faktisk vil outsource for å spare penger, men hittil har altså effekten vært omvendt. Dette kan snart endre seg, tror TPI, når den verste panikken gir seg, og bedriftene får tid til å tenke litt mer langsiktig.

- Vi forventer oss, som et resultat av den finansielle uroen, at outsourcingbransjen kommer til å tilpasse seg kjøpernes endrede forutsetninger og behov. Outsourcing kommer til å brukes som verktøy for kostnadsreduksjoner og industriell omstrukturering, samt til å støtte vekst når det snur igjen. Utsiktene ser bra ut for resten av 2008, med flere store kontrakter i horisonten, sier Olsen.

For selv om tredje kvartal i år har vært en fadese, er verdien av kontraktene hittil i 2008 større enn det som var tilfelle i fjor.

- All logikk tilsier at det er billigere å outsource, sa IDC-analytiker Nils Molin til Computerworld denne uka.

Da omtalte vi bedriften Løvenskiold, som har valgt å insource sin it-avdeling, noe de mente å spare mye penger på. Dette hadde imidlertid ikke Molin noe tro på.

LES OGSÅ: Sparer penger på insourcing

- Mange opplever at man får mange nye kostnader når man outsourcer. Ringer man brukerstøtte, får man plutselig en faktura. Men disse utgiftene har jo alltid vært der, så dette er snakk om en misforståelse, sa analytikeren.