Lanserer sitt første produkt sammen

Lanserer sitt første produkt sammen

SAP og Business Objects lanserer snart sitt første felles produkt, men den planlagte tette integrasjonen mellom produktene vil ta tid.

I oktober 2007 bladde SAP opp 6,8 milliarder dollar for å kjøpe leverandøren av forretningsanalyse, Business Objects (BO). SAP har nå sikret seg 87 prosent av aksjene i BO – mer enn nok for å kontrollere selskapet. Det fortalte SAP-sjef Henning Kagermann under en pressekonferanse i den amerikanske byen Palo Alto denne uken.

LES OGSÅ: SAP kjøper Business Objects

Business Objects er nå en divisjon i SAP som ledes av John Schwartz, som også var sjef for selskapet før fusjonen. Planen nå er å integrere analyseverktøyene tett med SAPs forretningsapplikasjoner, men BO skal fortsette å selge selvstendige produkter som virker med andre erp-leverandører.

- Mens vi jobber med å tilpasse oss SAP, er vi like dedikert til de som ikke er SAP-kunder og deres plattformer og applikasjonsmiljøer, sa John Schwartz på den samme pressekonferansen og fortsatte: - Vårt mål er også å ha en løsning for business intelligence på toppen av Oralce - som er bedre enn deres egen BI-løsning.

SAP og Business Objects annonserte at de i løpet av denne måneden vil komme på markedet med ni programpakker som kombinerer produkter fra både SAP og Business Objects innenfor rapportering, visualisering, finansiell ytelse og selskapsstyring.

Det langsiktige målet er å integrere selskapenes applikasjoner tett i det Kagermann kaller en ”closed loop”. Ideen er at SAP-brukere, som handler ut fra data i analyseverktøyene til Business Objects, lettere skal kunne justere de underliggende forretningsprosessene som kjøres i SAP Netweaver.

SAP skal også selge verktøy fra BO som en del av en ny suite for ”on demand” forretningsapplikasjoner rettet mot mellomstore virksomheter. Suiten har fått navnet Business ByDesign.

- Teamet som jobber med Business ByDesign skal plukke det beste fra Business Objects produktportefølje og integrere dette, sa Kagermann.

Business Objecta har på sin side allerede ”on demand”, eller produkter levert som en tjeneste, med 70.000 brukere. John Swartz sa imidlertid at de ennå ikke har startet arbeidet med å koble sammen deres analyseverktøy inn i Business ByDesign.

Business By Design er fortsatt et ganske ferskt produkt. SAP hadde som målsetting om å ha 100 kunder på tjenesten innen slutten av fjoråret – noe som var et moderat mål. Ifølge Kagermann er målet for inneværende år ”å bygge opp et lønnsomt volum” for tjenesten. Han gikk ikke inn på hvor mange kunder de trengte for å få dette til.

SAPs pressekonferanse ble holdt omtrent samtidig som Oracle fortalte at de ville strekke seg lenger for å få kjøpt leverandøren av mellomvare, BEA Systems. Larry Ellisson og hans selskap vil nå bla opp 8,5 milliarder dollar – en betydelig høyning fra forrige bud. Og alt tyder på at de denne gangen lykkes.

LES OGSÅ: Oracle kjøper BEA likevel

BEA har en helt annen virksomhet enn Business Objects, men at Oracle nå strekker seg langt for å få BEA og dermed gjør enda et stort oppkjøp, er med på å bygge oppunder argumentene for at SAP kjøpte Business Objects. Oppkjøpet var det største i SAPs historie og det brøt med selskapets tradisjon for ikke å kjøpe store selskaper.

På pressekonferansen gjentok Kagermann sitt utsagn om at de ikke kjøpte BI-leverandøren for å få kundene, men får å få tak i teknologien. Han virket imidlertid ikke spesielt misfornøyd med å få kundene på kjøpet.

- Etter å tatt bort alle våre felles kunder, så har vi fortsatt den største kundebasen i bransjen. Over 60.000 kunder bruker en av våre produkter, sa Kagermann.

På et spørsmål om hva han syntes om Oracle siste bud på BEA Systems svarte Kagermann:

- Så langt har gjør vi det godt i markedet. Jeg ble litt overrasket over kjøpet fordi Oracle alltid har sagt de allerede har den beste teknologien, og da er det jo litt interessant at det akkurat er teknologi de nå kjøper.

Leo Apotheker er nummer to i SAP, og var ikke like diplomatisk som sin sjef. Etter at pressekonferansen var ferdig uttalte han til Computerworlds egen nyhetstjeneste: ”Han må betale mer og mer for mindre og mindre. BEA er ikke så store.” med klar referanse til Oracle-sjef Larry Ellison.

Kagermann gjentok at SAPs strategi er å vokse organisk i sine kjerneområder som er applikasjoner og mellomvare. Men han utelukket ikke en nytt stort oppkjøp for å styrke selskapet i nye markeder.

Les om:

Enterprise