Lyn slo ut Amazon og Microsofts sky

Lyn slo ut Amazon og Microsofts sky

Realt grisevær i Irland med regn og lyn har slått ut datasentere i Dublin.

En fulltreffer av et lynnedslag i en transformatorstasjon nær datasenteret til Amazon i Dublin la deler av den irske hovedstaden i mørke. Eksplosjonen som fulgte førte til brann og utkopling av reservesystemene. Manglende generatorstrøm sendte datasenteret ned for full telling i flere timer like før klokka 20:00 søndag kveld norsk tid.

Datasenteret drifter EC2-nettskyplattformen til Amazon. Dublin er primærnavet for nettskysatsingen selskapet har i Europa. Lynnedslag skal også ha rammet applikasjons-nettskytjenesten til Microsoft, det vil si Office 365 som før het BPOS (Business Productivity Online Suite)-produktene.

- Normalt skal strømfrafall kompenseres med reserveløsninger fra strømgeneratorer uten opphold. Strømtransienten (kraftig endring i spenningen, red. anm.) var så kraftig at den slo ut kontrollsystemet som styrer generatorinnkoplingen. Siden strømmen må samkjøres i samme fase før den settes inn i datasenteret, og uten kontrollsystemet måtte dette gjøres manuelt, sier Amazon i en statusoppdatering.

Amazon sliter fortsatt

Amazon hevder på et tidspunkt at alle systemene i deres datasenter var brakt tilbake i live etter to timer. Oppstart av tjenester i EC2-plattformen skulle gå om lag like raskt, mens tjenester i lagringstjenesten EBS vil ta lenger tid.

I dag tidlig kom kontramelding om at 2 av 5 nettskytjenester hos Amazon fortsatt ikke var kommet tilbake på lufta. De kundene som hadde det travelt med å få applikasjonene sine i gang, ble anbefalt å flytte dem til et annet datasenter hos Amazon og starte dem der.

Les også: Amazon mistet kundedata for godt

Microsoft oppe og flyr

Hos Microsoft i Norge bekrefter de at også norske kunder ble rammet, men omfanget er ikke klart. Nettskytjenestene kunne oppleves som borte i fra noen minutter til flere timer for de som ble rammet. Microsoft var fullt tilbake med sine tjenester i Europa etter sju timer, like før ett mandag morgen.

- Vi følger alle våre rutiner for tjenesteavbrudd. Vi har vært i dialog med våre BPOS kunder som har blitt berørt og de vil innen 24 timer motta en foreløpig statusrapport. En en mer utdypende rapport kommer innen 7 dager, som avtalt i vår tjenesteleveringsavtale. Mens tjenesten var nede, kommuniserte vi årsak og utvikling gjennom ordinære kanaler, uttaler Tommy Ødegaard, direktør for partnere og smb-kundene i Microsoft Norge.

Nøkkellokasjon

IT-industrien sin satsing i Irland kom som følge av økonomisk oppsving kombinert med gunstige eu-vilkår ga rask oppgang i irsk økonomi i de tjue åra fram til 2008. Så kraftig var veksten av den ble kalt «den keltiske tigeren» i en sammenligning med rakettøkonomiene i Sørøst-Asia.

Les også: Tastatur-feil kuttet Vmware-nettskyen

Hovedstaden Dublin er en nøkkellokasjon for it-tjenester som leveres til Europa og tilliggende områder for nordamerikanske selskaper. Geografi, moderne infrastruktur, kjølig klima og en velutdannet befolkning er viktige faktorer. Det er hovedgrunnen til at Microsoft sitt datasenter på 51 000 kvadratmeter er et av verdens aller største og mest strømeffektive på grunn av lave kjølekostnader.

Amazon på sin side økte nylig sin kapasitet med å kjøpe 25 000 kvadratmeter lokaler som skal konverteres til nettskydatasenter.

Les også: Microsofts nettsky slått ut i tre timer

Enterprise