Mac i bedriftene

Det blir stadig flere Mac-er å finne i vanlige bedrifter.

Publisert Sist oppdatert

Mac markedsføres først og fremst som en datamaskin-familie for personlige brukere, selv om de kraftigste modellene er mye brukt i kreative miljøer. Likevel blir det stadig flere Mac-er å finne i vanlige bedrifter. Skaper Mac-ene problemer når de begynner å blande seg med Windows-pc-ene i bedriftene? Er det dyrt med Mac på jobben?

Dette er noen av spørsmålene vi prøver å belyse i denne temaartikkelen om «Mac i bedriftene». Men la oss først prøve å få et overblikk over Mac-ens turbulente historie i bedriftsmarkedet.

Da den første Mac-en – eller Macintosh-en, som den opprinnelig het – kom på markedet for over 25 år siden, var den utelukkende myntet på individuelle brukere, på privatpersoner.

Apple-gründer Steve Jobs var angivelig sterk motstander av de første fremstøtene som kom for å få Macintosh-en til å fungere i lokale nettverk. Selv om det til hans forsvar kan sies at dette var 10 år før vi fikk World Wide Web og internett slik vi kjenner det i dag, må vel dette sies å ha vært et av få bomskudd fra den ellers så visjonære og fremtidssynte Steve Jobs.

I dag er Jobs en av de fremste forkjempere for elektronisk kommunikasjon mellom mennesker, etter at han har vært med på å få frem produkter som iPhone og iPad, der nettopp internett og nettverk er selve grunnlaget for produktenes eksistens. I tillegg kommer all kommunikasjonsprogramvaren fra både Apple og andre til bruk på Mac.

Likevel er det fortsatt enkeltmenneskets bruk av disse teknologiene, inkludert nettverks- og kommunikasjonsteknologien, som står fremst i Apples fokus på teknologiutviklingen. Dette synes ikke minst på markedsføringen. Men i økende grad blir Apples produkter også stuerene for vanlige bedrifter.

Hvor interessant er egentlig grafisk bransje?

I den grad Macintosh-maskinene kom inn på bedriftsmarkedet på 1980-tallet, dreide det seg først og fremst om grafisk bransje. Apple kastet seg tidlig om halsen på Adobes PostScript-sidebeskrivelsesspråk, og i kombinasjon med Mac og Apple LaserWriter, den banebrytende laserskriveren som håndterte grafikk så mye bedre enn datidens kontor-laserskrivere, dro Apple i gang Desktop Publishing-revolusjonen.

Du får ikke Apple-folk til å si det høyt, men i dag er ikke Apple spesielt engasjert i grafisk bransje. Mye av programvaren fra Adobe og andre aktører fungerer nå like bra på Windows-plattformen som på Mac, selv om store deler av grafisk bransje fortsatt holder fast på Mac – kanskje mest for vanens skyld.

Det er først og fremst enkeltindividene Apple slåss for å gjøre til sine venner i dag, selv om kommunikasjon maskinene imellom befinner seg på et helt annet nivå enn for 25 år siden. Vekten på enkelhet – kombinert med elegant design, der den teknologiske kompleksiteten skjules best mulig – har vært med på å gjøre Mac til vinneren i kreative miljøer, der det nettopp er om å gjøre ikke å opptre som nerd og teknofrik.

Av samme grunn, men med motsatt fortegn, avskys Mac av dem som liker å fikle i datamaskinenes indre, enten vi snakker om maskinvare, operativsystem eller programvare. Tydeligere enn noe annet sted kommer dette frem på Adobes store, internasjonale brukerkonferanser, som jeg har vært på noen ganger. Utviklerne, de som bruker Adobes programvare til å skrive kode, går rundt med Lenovo-pc-er; designerne bærer på MacBook Pro-er.

Brukerne bestemmer

Det vi nå ser, er en konsekvens av dette der Mac mer kan sies å dras inn i bedriftene av sine brukere enn å bli dyttet inn der av Apple selv. Naturligvis følger Apple selv opp med egne bedriftssider på sitt nettsted og på sin nettbutikk, for Apple vil jo gjerne ha sin del av denne businessen, også.

Men veien inn i bedriftsmarkedet går altså først og fremst gjennom ivrige Mac-brukere som presser på for at de selv eller deres avdeling skal få lov å begynne å bruke Mac på jobben.

Her om dagen fikk jeg en telefon fra en gammel venn og kollega som jeg ikke hadde snakket med på flere år. Han sitter nå i ledelsen for en landskjent bedrift, og må vel sies å ha vært en trofast Windows-bruker i mange år.

– Men på den siste leder-samlingen måtte jeg erkjenne at jeg ikke bare hadde med meg en iPhone og en iPad, men også en MacBook Pro, sa han. Dette var slett ikke i tråd med «company policy» og beslutningene til de sjefene som selv var til stede på arrangementet, men ved nærmere ettersyn viste det seg at flere av de andre sjefene også hadde med seg en eller flere av de samme Apple-enhetene.

Slik «sniker» Apples produkter seg inn i det norske bedriftsmarkedet, både ovenfra og nedenfra, muligens til it-sjefenes fortvilelse, men til både brukeres og i noen grad toppsjefers store tilfredshet.

Og det er altså ikke bare Mac-ene, men også iPhone og iPad. Ifølge Wall Street Journal vil advokatfirmaet Sonnenschein Nath & Rosenthal i Chicago i år begynne å tilby iPad som et alternativ til bærbar pc til sine ansatte.