MERVERDI: Jon Sjølie, administrerende direktør i Cloudx, leverer telefoni til Office 365-kunder. (Foto: Kenneth Christensen)

Microsoft-akseleratoren

Moss-baserte Cloudx skaper merverdi for både Microsoft-forhandlere og deres kunder med Bizskype, selskapets løsning som sømløst kobler sammen Skype for Business, Office 365 og telefoni.

- Jeg kaller meg en Microsoft-akselerator. Det er fordi jeg gjør det mulig å levere mer enn det som vanligvis er mulig for en Microsoft-partner, begynner Jon Sjølie, salgs- og administrerende direktør i Cloudx.

Integrert telefoni i Office 365

Selskapet leverer tjenesten Bizskype (tidligere Lync4all) fra eget datasenter i Nederland. Forenklet sagt kobler tjenesten mobiltelefonen til Office 365 og Skype for Business. Men Sjølie bruker sjelden ordene Lync og Skype når han snakker med kunder og forhandlere.

- Jeg selger ikke Lync og Skype, jeg selger produktivitet til deg, der du er. Jeg gjør deg mer produktiv. Vi  legger telefoni til produktet du har valgt, og du blir mer effektiv med mitt produkt, forklarer Sjølie.

Funksjonaliteten leveres direkte i eksisterende Microsoft Office-miljø, men i motsetning til konkurrentene leveres ikke løsningen som en leverandørlåst funksjon. Sluttkunden kan fritt velge mobiloperatør og Microsoft-forhandler. Endringer i leverandør gjøres på nett.

- Vi sier til våre aktører at dette handler om avtalen mellom kunden og teleaktøren, mens forhandleren står fritt, forteller Sjølie.

Bizskype kobler sammen mobil-, fast- og ip-telefoni på tvers av alle plattformer, med det resultatet at brukeren alltid er tilgjengelig, uansett om han er på kontoret eller på farten.

- Det som skjer er at når du lar meg aktivere denne tjenesten hos deg, så er klienten allerede på plass. Skype for Business forteller din tilgjengelighet til bedriften din, og at du på bedriftens vegne svarer samtalen som kommer inn til deg, uansett hvor du er, sier Sjølie.

Merverdi for forhandler

Cloudx har avtale med snart 100 forhandlere i Belgia, Nederland og Norge. Konseptet er enkelt. Forhandleren kan selge Bizskype som selvstendig tilleggstjeneste, eller bake det inn i egen løsning der forhandler kobler kunden til dennes mobiloperatør som et eget white-labelkonsept.

Forhandler er også kundens førstelinje på support, mens Cloudx tar seg av andre og tredjelinje. Sentralt i løsningen er nettopp at forhandler kan levere mer enn det som vanligvis er mulig for en Microsoft-partner. De står fritt til å pakke og promotere Office med telefoni fritt.

- Det blir ikke mindre, men mer for forhandleren. Når du fokuserer på det kunden vil ha, må det jo bli hva som gjør at en SMB-bedrift med mellom fem til 250 brukere enkelt skal få tilgjengeliggjort løsningen, sier Sjølie.

Selskapet har dessuten nylig fått tildelt 800.000 kroner i midler fra Innovasjon Norge til å vokse på, i tillegg til investorer som bidrar med tilsvarende. 

Cloudx ble etablert i 2014, av Sjølie og kollega Jan Andre Solvang. Kontoret ligger i Moss.