Microsoft kjøper nettbutikk

Microsoft kjøper nettbutikk

Microsoft har kjøpt Jellyfish.com, en nettbutikk som gir kundene andeler av reklameinntektene.

Microsoft styrker sin satsing på søk og e-handel gjennom kjøpet av Jellyfish.com, et nettsted som driver prissammenlikning og gir kundene rabatt på varer som blir kjøpt via nettbutikken.

Microsoft offentliggjorde oppkjøpet på en blogg tirsdag, men røpet ikke hvor mye de betalte for nettstedet.

- Vi tror teknologien har et interessant potensial samtidig som vi investerer tungt i shopping og handel som en nøkkelkomponent i Live Search, sto det å lese på Microsofts søkemotorblogg.

Jellyfish.com har over fem millioner produkter til salgs, men det er forretningsmodellen som er interessant. Annonsørene velger selv hvor stor provisjon de vil gi Jellyfish ved salg via nettstedet, og selskapet sier at de gir minst halvparten videre til kundene som rabatt ved kjøp. Jellyfish rangerer så produktene etter pris, inkludert rabatten fra annonsørene.

LES OGSÅ: Microsoft Office som web-tjeneste

Selv om rabatten vises i søkeresultatene, blir den likevel ikke lagt rett på produktet. Pengene blir låst på en konto i 30 til 60 dager, og kundene får en sjekk i posten når den akkumulerte rabatten overstiger ti dollar, rundt 55 norske kroner.

Jellyfish.com er imidlertid ikke det eneste nettstedet som tar seg betalt fra annonsørene når de selger et produkt, istedenfor per klikk. I juni utvidet Google betaversjonen av annonsetjenesten AdWords på samme måte. Nettsider med Adwords-reklame kan nå få betalt per salg via annonsen istedenfor per klikk, noe som eliminerer problemet med klikksvindel.

Enterprise