Microsoft stenger Bing-tjeneste

Microsoft stenger Bing-tjeneste

Tjenesten som ga rabatt på produkter etter Bing-søk er historie.

Microsoft stenger Bing Cashback, tjenesten som ga netthandlere rabatter på produkter de fant etter søk med Bing. Cashback vil være tilgjengelig til 30. juli. Deretter vil brukerne ha ett år på seg til å innløse kontanter de måtte ha til gode.

- Microsoft samarbeider med over tusen handelspartnere som gir rabatter til kunder, men etter et par år har vi likevel ikke fått de resultatene vi hadde håpet på, sier Yusuf Mehdi hos Microsoft til Computerworlds nyhetstjeneste.

- Komplisert

Bing Cashback ble lansert sammen med store handelspartnere som eBay, Barnes & Noble, Sears, Home Depot, Zappos.com og Overstock.com i 2008. Opprinnelig var det 700 handelspartnere, og veksten til 1000 på to år var dermed bare marginal.

- Selve konseptet med rabatter høres attraktivt ut, men dette var et ganske komplisert system og det kan ha holdt kundene unna, sier analytiker Greg Sterling hos Sterling Market Intelligence.

- Det er også mulig at rabattbeløpene ikke var store nok til å tiltrekke nok kunder, og at handelspartnerne ikke gjorde nok for å promotere dette, mener Sterling.

Skulle trekke kunder

Rabattordningen var i sin tid sentral i Microsofts forsøk på å gjøre sin søkemotor attraktiv for kunder, og Bill Gates snakket ofte varmt om ordningens potensial for å trekke kunder til Microsofts søketjeneste.

- Dette er en ny reklameplattform. Rabattordningen gir deg en grunn til hvorfor du skal bruke én spesiell søketjeneste, sa Gates om ordningen da den ble lansert.

Enterprise