Microsoft og Yahoo med 10-årskontrakt

Microsoft og Yahoo med 10-årskontrakt

Avtalen er signert, og begge jubler. Google frykter konkurransen blir svekket.

I går signerte Yahoo og Microsoft offisielt avtalen som gjør dem til partnere i ti år.

Microsoft og Bing-motoren skal være drivkraften bak Yahoos søk, men Yahoo får beholde og styre sitt eget brukersnitt. Microsoft vil få full tilgang til kjernen av Yahoos søketeknologi i de ti årene, og kan fritt bruke denne.

Det skjer også ting på annonsefronten. Yahoo får være salgsstyrken for begge parters globale annonsevirksomhet for premium-annonsører, altså større annonsepakker. Microsofts Adtech, selskapets motstykke til Googles Adwords, skal styre selvbetjeningsannonsene.

Med andre ord vil Microsoft primært ta seg av teknologi, mens Yahoo primært vil ta seg av annonsesalg.

Microsoft vil betale Yahoo penger via en avtale for deling av omsetning på trafikk.

Felles interesser

Microsoft og Yahoo håper å trappe opp innovasjon innen søk og søkeannonsering for begge parter med avtalen, hevder de.

- Avtalen kommer med lasseviss med fordeler for Yahoo, våre brukere og industrien. Jeg tror avtalen etablerer grunnlaget for en ny tidsepoke innen internettinnovasjon og utvikling, sier Yahoo-sjef Carol Bartz i en pressemelding.

Styreformannen i Yahoo, Roy Bostock, sier at Bartz har hele styret i ryggen når det gjelder inngåelse av avtalen.

- Avtalen passer langtidsstrategien til Yahoo, som er at vi skal være verdens ledende nettmedieselskap, mener Bostock.

Microsoft ser også fordeler.

- Gjennom denne avtalen med Yahoo vil vi skape mer innovasjon innen søk, merverdi for annonsører og et reelt forbrukervalg i et marked for tiden dominert av et enkelt selskap, sier Microsoft-sjef Steve Ballmer.

Ifølge Gartner-analytiker Neil Macdonald er det trolig lanseringen av Bing som bikket Microsoft inn i en avtale med Yahoo.

Frykter for konkurransen

Analytikere har hevdet Google neppe vil få panikk over avtalen.

- Jeg tror ikke de kommer til å frykte dette. En haug med folk har sagt Google bør bli redde nå, men avtalen kommer jo ikke til å endre verden eller snu ting opp ned. Dette vil gjøre Microsoft og Yahoo mer konkurransedyktige, men det kommer ikke til å vippe Google av tronen, sier IDC-analytiker Karsten Weide.

Han får støtte både fra analytiker i Techonology Business Research, Erza Gottheil, og fra analytiker i Gabriel Consulting Group, Dan Olds.

- KAN VÆRE SKADELIG: googles søkesjef Mariassa Mayer mener avatalen kan gi utslag på innovasjon og konkurranse. (Foto: Stephen Lawson/IDGNS)

Dommen fra analytikerne står ikke helt til sjefen for Googles søkeavdeling, Marissa Mayer, sin reaksjon på avtalen. Hun forteller at Google for tiden undersøker konsekvensene, men mener avtalen potensielt kan skade konkurransen og innovasjonen.

- Hvis Yahoo adopterer Bings søkemotor på sine egne steder, vil det redusere søkemarkedet fra tre store spillere til to. Alle løper kjappere i kappløpet når det er flere folk, uttalte hun i et intervju på Alwayson Standford Summit i California.

Delte analytikermeninger

Det er mye debatt over hvor vidt avtalen er bra eller dårlig i sin helhet. Noen, slik som Gartner-blogger Andrew Frank, mener den er bra fordi avtalen kan øke konkurransen i annonsemarkedet for søkemotorer ved å etablere en sterkere motstander for Google.

- Ved å splitte søkeannonsemarkedet mellom premium-kunder og selvbetjeningskunder foretar Microsoft en slags knipetaksmanøver rundt Google. De utfordrer dem direkte på hjemmebane med deres Adwords – deres primære inntektskilde – mens Yahoo får styrke til å blokkere ytterligere ekspansjon i høyende-marekdet, premium-annonsøerene, skriver Frank.

- Med andre ord styrkes forskjellen mellom Microsoft «teknologiselskap»-rolle og Yahoos «medieselskap»-rolle, som gjør det vanskeligere for Google å spille mot begge i deres allianse.

IDC-analytiker Al Hilwa deler derimot bekymringen til Googles Mayer.

- Mindre bråhast

- Det er «uheldig» at det blir færre store spillere i søkebransjen, fordi det vil gjøre det konkurransemessige landskapet svakere, sier han til Computerworlds nyhetsbyrå.

Han mener både Yahoo og Microsoft har gjort noen interessante og innovative ting i søk for å ta igjen Google hver for seg.

- Det har vært bra for industrien. Men med avtalen vil Microsoft trolig føle mindre bråhast med å innovere og «flytte nålen».

Microsoft har i lengre tid forsøkt å slå kloa i Yahoo, og truet i april i fjor blant annet med fiendtlig overtakelse.

Avtalen må gjennomgåes av myndighetene først, men de to håper å få avtalen til å gå i kraft tidlig i 2010.

På neste side kan du lese avtalen de to skal inngå.

Les om:

Enterprise