- Mobil-apps flopper i bedriftene

Visma har ingen tro på egne Iphone- og Android-apps i forretningsløsninger.

Publisert Sist oppdatert

Apps til Iphone og Android-telefoner har blitt svært populært, det har også Visma fått med seg. Og veksten vil fortsette – så lenge det er snakk om forbrukermarkedet, tror selskapet.

Men når det gjelder apps for forretningsløsninger, tror selskapet markedet vil floppe.

- For å sette det på spissen er det nesten heller sånn at slike lokale apps heller vil drepe innovasjon enn å fremme den. Det er kostnadskrevende fordi man må utvikle gang på gang til ulike plattformer, eller så blir applikasjonen låst til ett system. Og det er ikke så fryktelig interessant, sier Edgeir Aksnes i Visma Unique.

Single source

Aksnes mener det er stor forskjell på behovene til forbrukere og bedrifter. For bedriftene har Visma klokkertro på Html 5. Aksnes har tidligere fortalt Computerworld hvordan Visma Unique satser beinhardt på dette.

- Det har vokst frem som et alternativ nå, for ett år siden var det nesten kun apps det var snakk om. De mest populære plattformene Ios og Android har nå veldig god støtte for webapps – det er veldig nær brukeropplevelsen en får med lokalapps, mener Aksnes.

- Vi klarer ikke se for oss en eneste grunn til å bruke én million kroner på å utvikle en applikasjon til Apple, og så en million til på å utvikle for Android. Da er det bedre å bruke pengene på å lage én webapp.

Med en webapp trenger en nemlig bare lage et stylesheet som automatisk retter seg mot touchskjermer og som er basert på hvilken oppløsning nettleseren kjører i, så kan det bakenforliggende fundamentet i løsningen forbli som det er, i single source, poengterer Aksnes.

På denne måten er det en enkel sak å lage et CSS-sett for Ipad, ett for Iphone, ett for Galaxy Pad også videre.

- Forbi hype

Aksnes tror distribusjonen gjennom app-butikkene er bra for enkeltforbrukere, men ikke så praktisk for bedriftene.

- Vi selger ikke til mobilbrukeren, men til bedriftene, poengterer han.

Han mener mobilapps har blitt et slags kulhetsikon på at en leverandør eller en bedrift er innovativ, men nå som alle driver med det er det heller ingen som skiller seg ut.

- Mobilappen har passert hype-syklusen og nå ser en på flere og flere områder at apps ikke fungerer på samme måten som en trodde i det mest hypa stadiet, sier Aksnes.

- Blir et skille

Analysehuset Forrester er ikke helt enig med Visma. Selskapet tror en ny innovasjonsbølge vil finne sted i løpet av de neste fem årene, som vil skape en vanvittig boom i applikasjonsmarkedet for mobile plattformer.

Grensen mellom forretning og forbrukere vil forsvinne på grunn av apps-markedet, og analysehusets råd er at bedriftene skaffer seg en såkalt mobilitetssjef som får ansvaret for applikasjoner som strekker seg fra call-senteret til kundeservice, markedsavdelingen og netthandel.

- Vi er ikke uenige i at det kommer en eksplosjon av apps, apps er genialt for forbrukermarkedet. Men det er ikke det samme hos bedrifter som Visma som det er hos forbrukerne. Min spådom er derfor at det vil bli en kamp mellom lokale apps og web apps, men at det vil ende i et skille mellom forbrukerne og forretningsmarkedet, sier Aksnes.

Aksnes har skrevet et blogginnlegg om temaet her.