Mobiltipping tar av i Norge

Mobiltipping tar av i Norge

120.000 nordmenn spiller for 400 millioner kroner på mobilen i år.

Norsk Tipping var tidlig ute med å tilby spill via mobilen, allerede i 2005 ble den første mobilløsningen lansert.

Men det er først med applikasjonene til Iphone og Android at utviklingen virkelig har skutt fart. Siden 2005 har 120.000 kunder lastet ned og aktivert mobilløsningen. Halvparten av disse har kommet til bare i løpet av det siste året.

- Vi fikk litt tyn en periode for manglende tilbud på smartmobiler, men da vi kom på banen med apper til Iphone og Android i fjor høst, ble disse svært godt mottatt, sier kommunikasjonssjef i Norsk Tipping, Magne Vikøren, til Computerworld.

Dobler omsetningen

De fleste av Norsk Tippings spill er i dag tilgjengelig på mobilen, og i 2010 var omsetningen på mobilspill på 219 millioner kroner, omtrent 50 prosent høyere enn i 2009.

- Vi ser at dette ligger an til å doble seg, opp mot en omsetning på 400 millioner kroner i år, sier Vikøren.

Til sammenligning var Norsk Tippings omsetning på nett og hos kommisjonær i fjor på henholdsvis 1,4 milliarder og 9,6 milliarder kroner.

Spillselskapet Unibet melder om lignende utvikling. 40.000 av Unibets 200.000 kunder i Norge spiller i dag via mobiltelefonen.

Spesielt livebetting er populært, og selskapet melder at omsetningen på denne typen spill er mer enn tidoblet sammenlignet med samme periode i fjor.

Livebetting

Livebetting er en spillform der man løpende kan spille på utviklingen i en kamp, for eksempel neste mål, gule/røde kort, sluttresultat og live-oddsen varierer hele tiden i takt med kampforløpet. Livebetting på mobilen gjør at du for eksempel kan være til stede på fotballkamp, og samtidig tippe mens du vurderer kamputviklingen.

Norsk Tipping har i dag ikke livebetting i sitt spilltilbud, og Vikøren vil ikke si noe konkret om eventuelle planer på dette området.

- Livebetting vil i så fall være et nytt produkt i Norsk Tipping, og vil derfor måtte godkjennes av Kulturdepartementet. Men det jeg kan si er at dette er en spennende bransje i rivende utvikling, og vi ser naturligvis hele tiden etter nye måter å forbedre vårt tilbud til kundene.

Torsdag 9. juni kommer ny oppdatering av Norsk Tippings apper for Android og Iphone.

- Vi har vært i mobilmarkedet lenge, og har etablert et solid og godt fotfeste som gjør at vi er helt i front av utviklingen, mener Vikøren.

Les om:

Enterprise