Myad utfordrer Google

Myad utfordrer Google

Norsk annonsenettverk ønsker å ta opp kampen mot Google på salg i en rekke europeiske land.

Myad har høye ambisjoner til tross for lav alder. Annonseselskapet, som kommer til å selge såkalt konktekstuelle annonser, vil gjerne by opp giganten Google til dans i Europa, melder DN.

- Vi har store planer, og tror vi kan klare å bli en seriøs utfordrer til Google, sier administrerende direktør i Myad, Erlend Bakke, til DN.

- Kan ta Google på salg

Markedet anslås til å være verdt over én milliard kroner i 2009. Denne typen annonser er på fremmarsj i Norge, men Google er lokomotivet som dominerer med markedsandel på rundt 80-90 prosent.

- I løpet av det neste halvåret vil vi være på plass i Danmark og Sverige. Deretter skal vi byge opp tjenesten i Tyskland og Øst-Europa. Det er viktig å få sterke medieaktører inn på eiersiden i selskapet. Vi kan ikke vinne mot Google på teknologi. Det må skje på distribusjon og salg, sier Bakke.

- Målet vårt er å klare to prosent av markedet i Norge, noe som tilsvarer en omsetning på rundt 20 millioner kroner i år.

Har trua

En annen ung annonsekandidat reiser seg også opp for tiden. Edda media har startet Adpower. Nettsiden er riktignok ikke oppe ennå, men salgssjef Tommy Rognstad har trua.

- Vi skulle ha lansert tjenesten etter påske, men dette har tatt noe lengre tid enn planlagt. I løpet av neste uke vil nettsiden og tjenesten være på plass, sier Rognstad fra Adpower til DN.

  • Myad ble startet av Mediehuset Digital (A-Pressen) i desember 2008, og i januar kjøpte ABC Startsiden 50 prosent av selskapet. Mot slutten av mars dukket datteren Myad Norge opp, som sammen eies av DN Nye Medier, Nettavisen, Egmont Norge og Hjemmet Mortensen. Moderselskapet eier 66,7 prosent aksjer.
  • Adpower tilhører Edda Media.

Les om:

Enterprise