Nordmenn selger seg på Gartner

Fast er til stede på Gartner-konferansen i Cannes og får mye oppmerksomhet etter Microsofts oppkjøp.

Publisert Sist oppdatert

Nesten en av fire på Gartner Symposium er skandinaviske, viser ferske tall. En av ti er norske. Mens deltakertallet nå ligger på nesten 3000, er det dermed 800 av disse som er skandinaviske og 300 av disse som er norske.

Jan Liljebäck og Jan Hansen fra Telenor er to i sistnevnte kategori. De kommer fra Business Norway-avdelingen, en Telenor-enhet som jobber med prosjektledelse, løsningsdesign og salgsstøtte.

- Vi kommer hit for å se nye temaer, sier Liljebäck.

- Primært på det nordiske markedet. For å se hvilke leverandører folk velger. Vi får en del innspill, sier Hansen.

De to kan fortelle at det anslagsvis har reist ned rundt 20 nordmenn fra forskjellige avdelinger i Telenor. De får også anledning til å se Telenor i et nytt perspektiv, sammenligne leverandørvalg, samt treffe folk utenfra.

- Det er veldig mange interessante foredrag, men mange veldig generelle også. Det er interessant å se trendene i resten av verden, sier Hansen.

Miniferie på tampen

Det de hadde sett mest frem til, var det som omhandlet samordnet kommunikasjon, unified communication. Det foredraget skuffet litt.

- Jeg ser at Norge har kommet langt, for det var ikke noe nytt der for oss, selv om det vil ta lang tid før det er noe alle bruker, sier Liljebäck.

De to kom til Cannes søndag og blir til neste søndag.

- Så det blir en kort ferie i slutten av uka, altså?

- Ja, vi får fredag kveld og hele lørdag, sier Liljebäck.

- Det var faktisk billigere å bli en hel uke enn deler av en. Det er godt å komme seg litt unna, sier Hansen.

Fast-nysgjerrige

I øyeblikket har de stoppet på Fasts stand i kjelleren av Palais du Festival. Nysgjerrigheten drev dem mot den nylig Microsof-kjøpte norske bedriftssøkemotorbedriften.

- Jeg har lest så mye om dette at nå er det på tide med en demo, sier Liljebäck.

- Ja, vi vil vite hva de har gjort for å få Microsoft så gira, sier Hansen.

Fasts ansvarlige for salg i Norden, Henning Klemp, står parat for å vise dette til de to Telenor-ansatte.

- Det er en dialog mellom innholdet og deg som søker, forklarer Kemp mens han manøvrerer seg rundt på datamaskinen.

- Det ser ut som det er lettere å navigere søk slik enn å bare gi nye stikkord hele tiden, samtykker Liljebäck.

Mange beslutningstakere

Klemp kan informere om at det er meget mange som stikker innom Fast-standen.

- Mange som har lest om og er nysgjerrige på Microsoft-handelen, altså?

- Ja, det hjelper jo det.

Fasts mål med å delta på Gartner Symposium er å vise frem seg selv for deltakerne, både via stand og via 3-4 presentasjoner de holder iløpet av symposiet.

- Vi snakker med de som tar beslutninger, sier han, og legger til at det er mange på konferansen som nettopp er beslutningstakere.

Fast har grovt beregnet dratt med åtte til ti folk, og tror ellers de er den eneste Norske bedriften som er til stede. Eller, nå er det vel kanskje teknisk sett blitt amerikanere.

- Det er vel i Peer Gynt at de sier ”ingen blir profet i eget land”, sier Liljebäck.