Norge på nordisk iPad-topp

Norge på nordisk iPad-topp

Selv om Norge ikke omfattes av dagens internasjonale iPad-slipp, er vi allerede på iPad-toppen i Norden.

I dag lanseres iPad internasjonalt. Siden den ble tilgjengelig 3. april, har Apples iPad offisielt bare vært til salgs i USA. Likevel er en fjerdedel havnet i andre land, viser ny statistikk fra AdMob.

I Norden ser det ut til at Norge er det ledende iPad-landet, takket være stor egenimport fra USA. Ifølge AdMob finnes det 112 flere iPad-eksemplarer i Norge enn i Sverige. Men fortsatt må vi vente en stund på at iPad offisielt blir tilgjengelig i Norge. Hvor lenge vil ikke Apple si noe om.

Les også:

iPad mer populær enn Mac

Teknoglade nordmenn

I målinger for april har firmaet AdMob plukket ut bruk av iPad-enheter land for land.

Norge er på nordisk topp med 1333 eksemplarer i bruk. Sverige ligger på andreplass med 1188, etterfulgt av Danmark med 753 og Finland med 184.

Målingene er basert på bruk i AdMobs annonsenettverk som består av 23 000 nettsider og applikasjoner verden rundt. Det faktiske brukertallet for iPad er trolig høyere enn hva denne statistikken tilsier, men trenden er likevel klar.

Mange har påstått at nordmenn er særdeles ivrige til å ta i bruk ny teknologi. Våre lesertall rundt tiden iPad ble lansert i april tyder på at interessen har vært stor, også blant de som ikke har kjøpt eller kommer til å kjøpe seg Apples tavle-pc.

Europa-klar

Landene som får iPad 28. mai er Australia, Frankrike, Italia, Japan, Canada, Sveits, Storbritannia og Tyskland. Da Macworld.no sjekket Apple Store-sidene i Tyskland, Frankrike og Storbritannia fredag 28. mai, var iPad kommet opp som bestillingsvare, men utsendelsestidspunktet var bare vagt oppgitt til "juni".

I en del Apple-butikker rundt omkring i Europa fikk man imidlertid kjøpt - og utlevert - iPad fredag morgen. Hos Apples Regent Street Store i London kjøpte blant andre den kjente skuespilleren og tv-personligheten Stephen Fry sin iPad, ifølge britiske Macworld .

Ifølge Barron's øker Apple nå produksjonstakten med målsetting om å levere 2,5 millioner eksemplarer i måneden fra og med september.

I begynnelsen av mai kunngjorde Apple at de hadde solgt over én million iPad-er.

- Én million iPad-er på 28 dager – det er mindre en halvparten av de 74 dagene det tok å nå den samme milepælen med iPhone, sier Apple-sjef Steve Jobs.

Samtidig forbedreder Apple seg nå på konkurranse fra andre pc-produsenter som ser at iPad allerede har blitt en suksess. Blant dem som nå satser er Google, Dell, Samsung og HP.

Les vår test av

iPad
og
iPad 3G
.

Enterprise