Ny Firefox, nå igjen?

Ny Firefox, nå igjen?

Hyppige Firefox-slipp jager nettleseren ut av bedriftene.

Tidligere i år tok Mozilla i bruk en prosess som innebar hyppigere lanseringer av helt nye versjoner av Firefox. Dette er ansett som lite bedriftsvennlig, og møtte kritikk fra profesjonelle miljøer som har sett Firefox som et mulig profesjonelt nettleseralternativ. Nå svarer Firefox-utviklerne.

Les mer: Bedrifter slakter Firefox-oppdatering

Funksjon foran bedrift

Det er styreleder Mitchell Baker i Mozilla-stiftelsen, som kontrollerer Firefox, som endelig tar bladet fra munnen. Hun forsvarer endringen, men ser hvilke utfordringer det gir bedriftsmarkedet.

- Før vi tok i bruk den nye prosessen med hurtigere slipp av nye versjoner, måtte vi ofte vente et helt år før vi kunne legge inn nye funksjoner. Utviklere måtte ofte vente lenge før de kunne gjøre nett-applikasjonene bedre, sier Baker ifølge Computerworlds nyhetstjeneste.

- Nettleseren er leveringsvogna for internettinnhold, og dette internettet beveger seg svært raskt. Det må brukergrensesnittet gjenspeile. Da må nye muligheter og funksjoner legges til når de er klare for bruk, med en viss takt.

Baker er enig i at det gjenstår noe før denne hurtige leveringstakten er helt smertefri og fullt ut brukbar.

Lanseringstakten er nå hver sjette uke, noe som innebærer at versjon 10 av Firefox er klar ved nyttår, etter at versjon 4 kom i april. Før det hadde versjon 3.6 vært gjeldende hovedversjon, noe den var i femten måneder.

Langtidsversjoner

I juni ble dette møtt med kritikk av bedriftene, siden god it-skikk er å sjekke at alle applikasjoner, nettsteder og innstikksmoduler fungerer før hver ny hovedversjon av en programvare/applikasjon rulles ut i bedriften. Det skal ikke store bedriften til før dette kan ta måneder.

Les mer: Firefox 5 er klar: For lite, for fort?

I kommentarer til hva Baker sier denne uka, kommer det fram at brukere ønsker seg en mellomting i slipphyppighet. Det er enighet om at år og dag er for lenge, men hver sjette uke er for kort. Et forslag er at Firefox lager en variant med lenger levetid for bedriftsmarkedet.

Denne bør være hovedversjon, og så kan alle oppdateringer fram til neste hovedversjon ha undernummer av versjonsnummeret. Oppdateringene av funksjonalitet kan skje automatisk for vanlige brukere, og være skrudd av for bedriftsmarkedet.

Andre kommentarer påpeker at det ikke bare er funksjonalitet som endres med denne nye takten, men også utseende og støtte for innstikksmoduler. Dette gjør Firefox langt mindre interessant for brukere som ikke trenger nye visuelle designgrep i eningen.

Utfordring for virksomheter

Mozilla innrømmet i en bloggpost tidligere i år, at det kan være en stor utfordring for virksomheter at de er nødt til å bekrefte at nettsteder, applikasjoner og tilleggsmoduler virker med hver enkelt ny versjon av Firefox, noe som kan være svært dyrt og tidkrevende. Sikkerhet er også et svært viktig tema, og virksomheter har behov for en versjon som inkluderer alle kjente sikkerhetsoppdateringer, skriver Mozilla i bloggen.

- Mozilla har fokusert sin innsats på behovene til den enkelte bruker, og prioriterer oppgaver i samsvar med dette. Samtidig har lojale Firefox-brukere og deres it-avdelinger tatt med seg Firefox til jobben, noe som skjer med populær konsumerteknologi, skriver Mozilla.

Mozilla sier de undersøker mulige løsninger som kan balansere forskjellige behov, og de kommuniserer aktivt med brukerne. organisasjonen har i midlertidig vært veldig klare på et område - Mozillas fokus er på brukerne.

Enterprise