Ny type offshoring for Steria

Ny type offshoring for Steria

Toppsjef i Steria, Francois Enaud, forteller hvorfor de kjøpte britiske Xansa.

Computerworld møter Francois Enaud på Royal Christiania hotel i Oslo, hvor han akkurat har talt til sin nordiske ledergruppe. I snart ti år har Enaud ledet det franske konsulentselskapet med 19 000 ansatte og med norske aner gjennom Fredrik Rosing Bulls hullkortspatenter. I fjor gjorde Enaud sitt største oppkjøp noen gang, da la han 427 millioner pund på bordet for å Xansa.

LES OGSÅ: Steria kjøper konkurrent

- Nå er vi et selskap med betydelig offshoring-kapasitet, sier Steria-sjefen.

Enaud forteller at hovedgrunnen til Steria kjøpte Xansa var deres solide fortfeste i India, hvor selskapet har over 5000 ansatte. Steria på sin side hadde kun mindre engasjementer i det indiske markedet. Britiske Xansa var imidlertid heller ikke noe lite selskap i Europa, med 4000 ansatte ved hovedkontoret i Reading i England.

- Vi står nå betydelig sterkere i forhold til de store europeiske og globale kundene, sier Enaud.

Han forteller videre at Steria vil bruke sin indiske kapasitet til store erp-prosjekter og tilby en mer integrert form for outsourcing. Steria er forøvrig en global partner av den tyske erp-giganten SAP.

- Vår strategi er å bygge oss opp på både erp og business intelligence, som en del av dette vil vi også tilby BPO, forklarer Enaud.

BPO (business process outsourcing) er nært knyttet til utviklingen av erp-systemet og kan for eksempel innebære at virksomheten setter ut forretningsprosesser som fakturering, kundebehandling, lønnskjøringer etc til et eksternt selskap - gjerne til India.

- Jeg opplever at turbulensen i den globale økonomien fører til et ekstremt kostnadsfokus blant de store kundene våre. Dette gjør både outsourcing og offshoring igjen høyaktuelt, påpeker Enaud.

Viktige prosesser

Det har nærmest vært opplest og vedtatt at virksomheter som ønsker å sette ut hele eller deler av et it-prosjektet til et lavkostnadsland - må vite nøyaktig hva de ønsker og lage meget detaljerte spesifikasjoner. Uten vannette avtaler, vil problemene kommer på løpende bånd. Francois Enaud mener dette representerer et gammeldags syn på offshoring.

- Før la man vekt på å rydde i eget hus. Det er fortsatt viktig å vite hvor man vil med et it-prosjektet eller outsourcing. Men nå er markedet såpass modent at offshoringskapasitetene også vil kunne hjelpe virksomheten med å definere målene, mener Enaud.

Isaac George er opprinnelig fra India, og var rekrutteringssjef Xansa før de ble en del av Steria. Han er i Norge sammen med sin sjef for å fortelle om den indiske delen av selskapet.

-- Vi lever i en dynamisk verden og må kunne takle endringer underveis. Derfor er vår indiske del like mye en rådgiver og en partner for kundene, som et sted hvor det lages billig kode, sier George.

Han understreker at Steria/Xansa har brukt mye tid på å jobbe frem gode prosesser mellom europeiske kunder og selskapets indiske ressurser – ikke minst i forhold til den geografiske avstanden og de kulturelle forskjellene.

- Kundene skal oppleve et sømløst selskap som jobber etter de samme prinsippene. Derfor har både den europeiske og den indiske delen av selskapet kontakt med kunden. Også den indiske delen må ha inngående kjennskap til kundens prosesser for å for eksempel bygge og implementere et nytt erp-system. Det er en ny type offshoring hvor man på tross av geografisk avstand lærer kundene å kjenne, sier George.

Enterprise