- Offshoring er ikke en trussel

Cap-sjef Ola Furu mener det er en myte at offshoring vil utarme norsk it-bransje. Sverre Hurum i Bouvet etterlyser et regnestykke på lønnsomheten med å bruke lavkostland.

Publisert Sist oppdatert

Konsernsjef Terje Mjøs i Evry er urolig for landets it-kompetanse i en tid hvor offshoring vokser i bruk i Norge. For å vinne kontrakter er it-selskapene nødt til å offshore for å konkurrere på pris, mener han. På sikt frykter Mjøs at den norske it-kompetansen blir svekket. (Les egen sak)

Administrerende direktør Ola Furu i Capgemini er ikke enig. På spørsmål om det globale konsulentselskapet, som også er store i lavkostnadsland, er bekymret for den norske it-bransjen svarer den norske sjefen:

- Etter vår oppfatning er det en myte. Ifølge Navs bedriftsundersøkelse mangler det om lag 3.000 personer innen ikt-sektoren. Det norske arbeidsmarkedet for it-kompetanse er overopphetet og lønnsforventingen i ikt-bransjen er høyere enn hva som er sunt.

Furu skriver i en epost at de ikke opplever offshoring til India som en trussel, men som et komplement til sin norske kompetanse og som en mulighet for å ta av litt av presset i kompetansemarkedet her i Norge.

- Kan norsk it-bransje ta en nisje i et globalisert it-marked?

- Ja, absolutt. Norsk it-bransje kan spesialisere seg på innovasjon og utvikling som er en spennende nisje for oss. Istedenfor å forvalte 20 år gamle løsninger (som med fordel kan driftes rimeligere av offshore-ressurser) - så kan vi frigjøre ressurser til utvikling og innovasjon, skriver Furu.

Tar det som en utfordring

Bouvet er et helnorsk konsulentselskap. Administrerende direktør Sverre Hurum er delvis enig med Terje Mjøs i Evry, men velger å være optimistisk.

- Jeg vil ikke si offshoring er en direkte trussel. Det er en utfordring som konsulenter og leverandører må ta innover seg. I it-bransjen er global, sånn er det bare, sier Hurum men ligger til:

- Jeg savner å se de konkrete positve resultatene resultatene fra de store offshoringsprosjektene. Ikke det at jeg tror det ikke kan være lønnsomt, men jeg har som sagt til gode å se konkrete lønnsomme regnestykker.

Hurum tror det er en verdi å være nærme kundene.

- Jo nærmere man jobber med kjernevirksomheten til kunden, desto tettere må man være på kunden. Derfor vil det være behov for en stor it-bransje i Norge, sier han.

Hurum nevner som eksempel at Bouvet er avhengig av å ha kontorer i blant annet Rogaland og ikke bare i Oslo.

- Vi må være der oljebransjen og kundene er. Vi ville ikke lykkes i oljebransjen slik vi har gjort, om vi ikke var geografisk nærme.

Samtidig ser Sverre Hurum at konkurransen fra utenlandske selskaper øker.

- Vi har både konkurranse og vi samarbeider med de store utenlandske selskapene. Men jeg vil slå et slag for norske selskaper. Vi har en fleksibilitet, en kultur og ikke minst har vi lavere turnover som gir oss en kontinuitet som kundene vet å sette pris på. Det er viktig når kundene ønsker endringer underveis, sier Hurum og nevner blant annet det i dag benyttes Scrum som metodikk i de aller fleste utviklingsprosjekter.

- Offshoring blir ofte det helt motsatte av Scrum. Alt må være spesifisert på forhånd i detaljerte prosesser, sier han.

- Direktorater en vekstbransje

Paul Chaffey er leder i interesseorganiasjonen Abelia. Han mener flere og flere it-bedrifter nå merker konkurransen fra lavkostnadsland.

- Enkelte it-bedrifter sier kundene forventer at de deler opp kontrakten for å vise hva de gjør selv og hva de setter ut. Det handler om at kundene vil ha en oversikt over hva leverandørene gjør for å få ned kostnadene, sier Chaffey og legger til:

- Det betyr ikke at all it-kompetanse forsvinner fra landet.

Han har tro på at den norske it-bransjen kan leve godt på skreddersydde løsninger som krever nærhet til kundene.

- Men jeg tro tjenester og produkter til massemarkedet og rene tjenesteleveranser, hvor man i stor grad konkurrerer på pris, i stadig større grad vil oppleve offshoring.

- Vi har et høyt kostnadsnivå i Norge. Det er på mange måter bra. Det betyr at vi tjener godt. Det betyr også at det lønner seg å lage løsninger som automatiserer prosesser. På it-siden blir det også vår styrke ved at vi er gode på digitale løsninger, sier Chaffey og fortsetter:

- Det offentlige er med på å skru opp kostnadene på it-siden. Direktorater er jo en vekstbransje. De er med på å konkurrere om de samme it-hodene. Her blir det viktig at det offentlige ikke skal gjøre alt selv.

Chaffey er opptatt av at det offentlige, som en stor innkjøper, bidrar til innovasjon gjennom sine innkjøp.

- Mener du at det offentlige skal velge norske selskaper?

- Nei, ikke subsidier norske programvaremiljøer. Men slippe til innovatørene. Svaret er kanskje ja takk begge deler. Av hensyn til skattebetalerne skal man velge det billigste. Men man må også vurdere om man skal ta det som en utviklingskontrakt for å stimulere en norsk bransje som kanskje kan eksportere til utlandet, sier Chaffey.

- Tror på norsk it-bransje

Leder i Ikt-Norge, Per Morten Hoff, mener offshoring utnyttet riktig er med på å styrke den norske it-bransjen. Også han ser at it-tjenester er en global vare.

- Leverandører jeg snakker med merker konkurransen fra for eksempel de indiske kjempene, både på private og offentlige anbud. Men jeg er ikke bekymret, sier Hoff.

- Rett og slett fordi jeg tror utvikling og arkitektur skjer i Norge, mens enklere oppgaver settes ut til land med ledig kompetanse og er billigere arbeidskraft.

Hoff mener it-bransjen bare går samme vei som annen industri.

- Selv om selve produksjonen skjer andre steder i verden kan utviklingen av produktene og tjenestene fortsatt være i Norge hvor vi er mer kreative enn lavkostnadsland. Jeg har for eksempel stor tro på norsk programvare.