Oracle satser på spesialister

Oracle satser på spesialister

80 prosent av partnerinvesteringene går til spesialistprogrammet.

I Europa, Midtøsten og Afrika-regionen har Oracle 10.000 partnere, som i 2009 ble introdusert for nytt partnerprogram.

80 prosent av de totale investeringene i partnerapparatet retter seg mot partnere som velger å spesialisere seg.

- Vi er nå oppe i 500 partnere som har valgt å spesialisere seg innen et eller flere av våre 50 spesialiseringsområder. Målet er å nå 2000 i løpet av 6-9 måneder, sier europeisk partneransvarlig i Oracle, Stein Surlien, til Finansavisen.

Pakkeløsninger

Med Sun-kjøpet fikk selskapet maskinvare, og dette førte til en maskinvareportefølje spesiallaget for Oracle-løsninger, slik som Exadata, databaseserveren som er ment å passe inn i serverrommet som bladeservere passer i et rack.

Surlien mener det fremdeles er nok å gjøre for partnere, slike pakkeløsninger til tross.

- Partnere må levere verdi, sier han til Finansavisen.

Nye spilleregler

- Kundene er lei av komplekse og kostbare ERP-prosjekter og ikke minst tempoet i utrullingen. Det blir selvsagt færre timer for denne typen leveranser, men samtidig så får vi og partnerne en større andel av kundenes investeringer. Dette gir store markedsmuligheter.

Surlien mener både Oracle og partnerne må tilpasse seg kundenes krav om lavere kompleksitet, standardisering og høyere utviklings- og utrullingstempo.

Enterprise