Outsourcing kan bli dyrere enn planlagt

Syv av ti ledere er frustrert over skjulte kostnader ved outsourcing av stormaskin, viser ny undersøkelse.

Publisert Sist oppdatert

At mange store bedrifter outsourcer drift av blant annet stormaskiner for å redusere kostnader er ikke noe nytt.

Nå viser en ny global undersøkelse utført på vegne av Compuware at så mange som syv av ti ledere er frustrerte over skjulte kostnader og uventede utfordringer.

Bruker tid på feilsøking

De skjulte kostnadene kommer fra økte MIPS-tall (Millioner Instruksjoner Per Sekund), og bedrifter må ofte investere mer tid og penger på tester og feilsøking på grunn av varierende kvalitet og ytelse i det arbeidet som har blitt levert.

En av de største utgiftene når det gjelder stormaskiner er nemlig MIPS-forbruket. Dette er også forårsaket av ineffektiv koding, og gir økte kostnader.

Undersøkelsen "Mainframe Outsourcing: Removing the Hidden Costs" viser for eksempel at MIPS-kostnader øker i gjennomsnitt med 21 prosent per år. 40 prosent av de spurte svarer at de ikke lenger har kontroll over bedriftens MIPS-forbruk.

Nesten syv av ti (68 prosent) tror at økningen av mobile applikasjoner i for eksempel internettbanker bidrar til at MIPS-kostnadene øker hos selskaper.

- Selvsagt kan outsourcing hjelpe bedrifter med å redusere kostnader og få teknisk ekspertise som de kanskje ikke har tilgang til internt. Men studien viser imidlertid at det finnes en frustrasjon blant bedrifter og CIO-er på grunn av at underleverandørene ikke møter deres forventninger, sier Maurice Groenevald, ansvarlig leder for Compuwares bedriftsløsninger i Norden, i en pressemelding.

Mer krevende enn planlagt

Ifølge undersøkelsen bruker bedriftens it-avdeling gjennomsnittlig hele ti dager på å rette applikasjonsfeil og feilsøke ytelsesproblemer i slike prosjekter.

- Det er ikke alltid enkelt å overføre kunnskap fra internt i bedriften til leverandøren, også når det gjelder å kontrollere kvaliteten på arbeidet som leveres, dermed blir det kostbart i både tid og penger, sier Groenevald.

Litt over halvparten (54 prosent) av bedriftene oppgir at har de har vært nødt til å øke investeringer i ytelsestesting og feilsøking på grunn av lav kvalitet på arbeid fra underleverandørene.

Syv av ti (67 prosent) oppgir dessuten at de ofte er misfornøyde med kvaliteten på arbeidet fra leverandører.

Litt under halvparten (47 prosent) av de spurte oppgir at outsourcede applikasjoner kommer tilbake med flere feil og problemer enn da den ble utviklet internt i bedriften.

Regler

Faktisk bruker it-avdelingene i gjennomsnitt ti dager på å rette applikasjonsfeil og ytelsesproblem i prosjekter som har blitt outsourcet, og åtte av ti oppgir at utfordringer i kunnskapsoverføring påvirker kvaliteten på outsource-prosjektene, som det heter i undersøkelsen.

- Oppdragsgivere og bedrifter bør se på hvordan de arbeider sammen og implementere prosesser og verktøy for å gjøre sluttresultatet bedre. Kan de for eksempel utføre ytelsestester tidligere i utviklingssyklusen, sier Groenevald.

Han mener oppdragsgiverne bør utforme felles regler for å forhindre at vanskeligheter med kunnskapsoverføring påvirker kvaliteten av underleverandørenes arbeid.

- Dette vil også forbedre kvaliteten på tjenesten som leveres til sluttkundene, avslutter Groenevald.

Undersøkelsen ble utført av analyseselskapet Vanson Bourne på oppdrag av  Compuware. 520 direktører fra store bedrifter fra forskjellige bransjer deltok i undersøkelsen.