Over forventning for HP Norge

Over forventning for HP Norge

Hewlett-Packard maktet 4,69 milliarder kroner i omsetning og en vekst på 13 prosent fra i fjor. Eivind Roald smiler fra øre til øre.

- Vi har hatt vekst i alle forretningsområder, til dels en betydelig vekst, sier Eivind Roald, administrerende direktør i Hewlett-Packard Norge.

Veksten økte fra 4,14 milliarder i fjor og 4,0 milliarder kroner i 2005. Ikke all omsetningen går gjennom Hewlett-Packard (HP) i Norge. Nærmere halvparten går direkte gjennom partnere.

God vekst i tjenester er Roald mest fornøyd med, ikke rart av en leder med bakgrunn fra Accenture.

Omorganisering, spissing av konseptene og rekruttering har skapt grunnlaget. Målet om over 80 nye konsulenter har ikke Roald maktet. Rundt 30 er hva HP har klart å rekruttere.

Avtaler

- Fra fjerde kvartal i fjor til fjerde kvartal i år har enhetsveksten i pc-er økt med 50 prosent, fastslår Roald.

Det er rammeavtaler med fylkeskommunene som skaper mye av veksten i pc-er. Totalt har HP avtaler til en verdi av nærmere 600 millioner kroner.

Markedsandelen på det norske markedet er 43,3 prosent for stasjonære, 41 prosent for bærbare ifølge HP. Det gjelder forretningsmarkedet.

LES OGSÅ: Verdens beste HP

Skolemarkedet er viktig. I løpet av året solgte HP 70 prosent bærbare, 30 prosent stasjonære. I de siste måneden i år vil fordelingen nærme seg 90 prosent bærbare tror HP.

- Veksten i forbrukermarkedet er på 209 prosent. Vi har tydelig truffet med kampanjen ”Personal Again”. Vi har truffet på prispunkt og Image, sier Eivind Roald.

Lekre pc-er, tøffe pc-er er hva HP tilbyr forbrukerne. Den mest avanserte hdx9070 med 20 tommers skjerm koster 21.000 kroner inklusive en spiller for HD DVD og Blue Ray.

Men Roald ønsker seg mer trykk, trykk i markedet og trykk på papir. Med 65 prosent markedsandel på laser og 48 prosent på blekk er det tilbehør HP må tjene pengene på. Skriverprisene synker kontinuerlig.

På utskrift er det større interesse for sikkerhet og utsetting. Således har HP overtatt all trykkingen til Aker Kværner over hele verden.

Også de tradisjonelle kopileverandørene skal HP konkurrere med til neste år, ikke bare leve side om side med. Den nye serien Edgeline, som er stor multifunksjonsskriver skal sørge for det.

Les om:

Enterprise