Pass deg for søkemotoren!

Pass deg for søkemotoren!

Ifølge Ciscos årlige sikkerhetsrapport er søkemotorer farligere enn fildeling og porno. Uff da.

Blant de mest interessante resultatene fra Ciscos årlige sikkerhetsrapport er at trusselen på nett ikke nødvendigvis holder til der man skulle tro.

Snuskete aktiviteter som piratkopiering, pornosurfing eller nettpoker representerer ikke på langt nær like stor fare for sikkerheten som søket du gjorde for å komme til de nettstedene i første omgang.

Faktisk er søkemotorer 27 ganger farligere enn for eksempel piratsider for film og musikk, mener Cisco i sin Annual Security Report.

Treff trekker trussler

De fleste tilfellene av skadevare, trojanere og andre digitale ulumskheter finner veien til pc-en via forhandlere, sosiale medier og søkemotorene, heter det i Cisco-rapporten.

Årsaken er at skurkene som lever av (eller synes det er fryktelig moro med) skadekode fulger surfevaner og trender nøye, og konsentrerer seg derfor om de mest populære nettsidene, blant annet gjennom høyt rangerte treff i søkemotorer.

I tillegg er det nok ikke å gå for å påpeke at langt inne i de fleste teknisk begavede e-skurker og black-hat hackere banker hjertet til en teknolog som uansett er godt oppdatert på internettets hot-or-not.

Derfor er populære nettsteder yndede mål, og selv om de fleste i høy grad er fullt lovlige, trygge nettsider som slettes ikke er designet for å være farlige, er det altså en viss sjanse for at de kan utsette nettsurfere for skadelig kode.

Besværlig ungdom

Dagens unge arbeidskraft, noen ganger kjent som "Generasjon Y", har vokst opp med teknologi og data med morsmelken. Det er denne generasjonen som i høy grad driver forbrukerorienterte trender i arbeidslivet, spesielt i forbindelse med BYOD (Bring Your Own Device) og sosiale medier.

Da er det kanskje litt bekymringsverdig at de fleste i denne gruppen ifølge Cisco ikke har noe problem med å legge ut personlig informasjon for å være sosiale på internett. Risikoen for bedriftene kommer når disse ansatte overfører slike private surfevaner til arbeidsplassen, for eksempel i form av privat bruk av sosiale medier eller netthandel på mobilen.

57 prosent i Generasjon Y-gruppen er i følge Cisco-rapporten Connected World Technology Report også komfortable med at personlig informasjon brukes av forhandlere eller sosiale nettverk - dersom de føler at de kan dra nytte av det.

I samme ånd, oppgir mange i denne aldersgruppen at de føler seg mer komfortable med å dele personlig informasjon med en forhandler enn de er med å oppgi samme informasjon til arbeidsplassens it-avdeling.

Og selv om 75 prosent av de unge medarbeiderne oppgir at de ikke stoler på at nettsider klarer å beskytte viktig informasjon som kortnummer og kontaktinfo, ser de fleste ingen grunn til å endre digitalvanene sine.

- Vi ser at dagens arbeidskraft skiller mindre mellom hva som er jobb og privatliv, langt mindre enn tidligere generasjoner. Dermed øker også risikoen for bedrifter når for eksempel ansatte handler via bedriftens nettbrett eller søker etter ny TV i nettbutikken, kommenterer Jørgen Myrland, administrerende direktør i Cisco.

Risikoen som ligger i å trekke private digitalvaner med seg på jobb er noe som krever en stadig økende bevissthet hos bedriftene, mener han.

Topp ti skadekodeland

Cisco rangerer land etter hvor mange brukere som utsettes for skadelig kode i den årlige sikkerhetsrapporten. det er en del enderinger fra forrige rapport, og Norge er for eksempel ikke lenger engang med på topp ti. Hurra for oss.

Andre endringer inkluderer at Kina nå er falt fra å være det nest mest utsatte landet til en sjetteplass i 2012. Danmark og Sverige har også hatt en dramatisk økning, og okkuperer nå henholdsvis tredje og fjerdeplass på verdensrankingen.

  1. USA: 33,14 prosent
  2. Russland: 9,79 prosent
  3. Danmark: 9,55 prosent
  4. Sverige: 9,27 prosent
  5. Tyskland: 6,11 prosent
  6. Kina: 5,65 prosent
  7. Storbritannia: 4,07 prosent
  8. Tyrkia: 2,64 prosent
  9. Nederland: 2,27 prosent
  10. Irland: 1,95 prosent

Pass på tirsdager

Noen andre kjekke småplukk fra Cisco-rapporten viser for eksempel at det er tirsdag som er den store spamdagen, og majoriteten av all spam sendes i løpet av arbeidsuken.

Godt å se at det er innført arbeidstid i spambransjen også, men at spamvolumet har sunket med 18 prosent fra 2011 til 2012 tyder kanskje på at spambransjen begynner å forstå det de fleste av oss vet, nemlig at spam er noe tull.

India er forøvrig fortsatt den største kilden til spam i verden, og USA har den tvilsomme æren av å ha klatret opp til andre plass i 2012, sammenliknet med 2011.

De varemerkene som oftest utnyttes i bedragerier er potensmedisinen Viagra og luksusmerker som Rolex.

Enterprise