Pinlig søketabbe fra Google

Pinlig søketabbe fra Google

Dårlige anmeldelser ga høy rangering. Nå oppdateres algoritmen.

Nå endrer Google på søkemotoralgoritmen.

En forhandler har til New York Times skrytt av at den store mengden dårlige anmeldelser trakk opp siden i Googles rangeringssystem. Uansett hvor folk postet negative anmeldelser, så han en økt omsetning, noe eieren av Decormyeyes har utnyttet til sin fordel.

Flau smak

Google likte tydeligvis dette dårlig, og sier nå at den taktikken ikke vil fungere lenger.

- Jeg er her for å si at å være kjip er, og vil forhåpentlig alltid være, dårlig for bedriften i Googles søkeresultater, sier Googles Amit Singhal i en bloggpost.

- Google virker flaue og overrasket over artikkelen i New York Times og har kjapt tatt affære. Dette viser at Google er feilbarlig og må fortsette å justere sine resultater etter hvert som nye omstendigheter dukker opp, sier industrianalytiker Greg Sterling fra Sterling Market Intelligence til vår nyhetstjeneste.

Ingen garantier

Singhal har ikke gått i teknisk detalj, men forklarer at Google nå har utviklet en algoritmeløsning som finner forhandlere som gir «ekstremt dårlige brukeropplevelser» og gir dem dårligere ranking.

Systemet vil bli forbedret fortløpende.

- Vi kan ikke med sikkerhet si at ingen noen sinne vil finne et smutthull i vår rangeringsalgoritmer i fremtiden. Vi vet at folk vil fortsette å prøve. Forsøk på å leke med Googles rangering, slik som nevnt i artikkelen, skjer 24 timer dagen hver eneste dag. Vi vil fortsette å jobbe hardt mot et bedre søk, sier Singhal.

Enterprise