Rekordresultat for Steria

Rekordresultat for Steria

- Det er veldig gode tider for it-konsulentbransjen, noe vi også nyter godt av.

Det er Kjell Rusti, administrerende direktør i Steria, sin kommentar til konsulentsselskapets resultat for 2007.

Resultatgraden har blitt bedret fra 2 til 11 prosentpoeng fra 2006 til i fjor.

654 millioner kroner i omsetning er 2007-resultatet for selskapet - en oppgang på 15 prosent, eller 83 millioner kroner. Salget av Steriapoint til Steriapoint International utgjør 51 millioner av summen, skriver Finansavisen.

Rekord

Driftsresultatet har også økt, og ligger på 75 millioner, mot 12,5 millioner i 2006 og 19,6 millioner i 2005. Mye av dette utgjør inntektene fra Steriapay-salget, og uten dette er tallet på 24 millioner. Dette gir en resultatgrad på 4 prosentpoeng, som ifølge Finansavisen er rekord for selskapet.

Grunnen til at driftsresultatet for 2006 er såpass lavt, er restruktureringskostnader på 11 millioner som ble tatt direkte på bunnlinjen - som ga selskapet en resultatsgrad på 2 prosent. Dette grepet har tydeligvis lønt seg.

Salget av konsulenttimer har økt, og samtidig har varekostnadene gått ned. Summen av flere ansatte som tjener mer, gir mer penger i kassa.

Varesalget sank

Konkret økte salget av konsulenttjenester fra 296 millioner i 2006 til 351 i 2007, mens salget av programvare og utstyr sank fra 138 til 116 millioner kroner.

Ifølge Finansavisen vil Steria trolig levere en resultatmargin på 5 prosent når 2008 summeres opp.

Les om:

Enterprise