Ruster opp midt i krisen

Ruster opp midt i krisen

Crayon girer ikke ned i finanskrisen. Selskapet ansetter flere i Norge og går med oppkjøpstanker.

Det er finanskrise, og flere it-selskaper sier opp folk mens de går inn i en slags økonomisk hvilemodus.

Det gjør derimot ikke Crayon. Selskapet skal, og er for den saks skyld allerede i gang med, å ansette folk her til lands. 33 nye konsulenter og 12 nye innen salg skal iløpet av 2009 ansettes.

- Vi er et spesialisert selskap som holder til langs Microsoft-aksen, helt bort til business intelligence. Ut fra de områdene vi dekker, er det helt klart etterspørsel etter spisskompetanse. Vi hadde faktisk vår beste måned noen sinne i oktober i fjor, sier administrerende direktør i Crayon, Rune Syversen, til Computerworld.

Tallene er ikke ferdig, men Syversen tror på rundt 350 millioner i omsetning for den norske delen av selskapet i 2008, en oppgang fra 280 i 2007. Også i de harde markedene Sverige og Danmark snakkes det om nærmest dobling av omsetning

Plukker de gode

Men det er ikke bare fordi businessen går bra at selskapet nå vil hanke inn nye folk. Det handler også om å se mulighetene og benytte anledningen, skal vi tro Syversen. Det er for tiden enkelt å suge til seg nye, dyktige ansatte. Den enes død, den andres brød.

- Det handler først og fremst om å finne de beste menneskene. Vi ser det dukker opp noen muligheter med tanke på at de mindre aktørene begynner å få vondt. I gode tider har mange aktører livets rett, mens i dårlige tider er det færre. Vi har en størrelse som er relativt stor, og er dermed tryggere. Vi ser at de virkelig gode menneskene søker seg hit, sier han.

- De flinkeste vil det være etterspørsel i 2009 også, legger han til.

Merker ingen krise

Han ser altså ingen mørke skyer i horisonten. Han hevder selskapet rett og slett ikke merker noe av finanskrisen.

- Jeg tror at det er mulig å holde farten oppe når man er såpass spesialisert som oss. Det er ikke så mange som konkurrerer tungt om de oppgavene vi har, forklarer Syversen.

- Men er ikke dette litt dristig, for ikke å si dumdristig? Hva om det plutselig kommer en smell?

- Nei, vi velger å se det som en mulighet. Jeg tror det ligger en kjempemulighet for aktører som oss å stå frem og bli mer synlig. Foreløpig ser det veldig bra ut, og da må vi planlegge som om det blir bra, sier han.

Og det er ikke alt:

- Vi ser også på oppkjøpsmuligheter av små selskaper som passer inn hos oss og er lette å integrere, sier Syversen.

Les om:

Enterprise