Salgsløft for Opera

Salgsløft for Opera

Selv om norske Operas kvartalsresultat ikke helt klarte ikke å matche fjoråret, går det rett vei for inntektene. Mobilitet peker seg ut.

Opera har lagt frem sine resultater for tredje kvartal. Den norske programvareutvikleren presenterer samlede driftsinntekter på 56,4 millioner dollar for perioden, mot 40,1 millioner dollar ett år tidligere.

De operatør-tilknyttede inntektene beløp seg til 10,4 millioner dollar, ned 12 prosent fra fjorårets sammenligningsperiode.

Mobilitet øker

Inntektene fra mobilkunder beløp seg til 8,6 millioner dollar, tilsvarende en økning på 414 prosent på årsbasis. Dette er inntekter som primært er drevet av mobilsøk, annonsering og Opera Turbo-baserte lisesnsavtaler i løpet av perioden.

Totalt antall brukere av selskapets mobile nettlesere steg til 207 millioner ved utgangen av tredje kvartal.

Forbedret drift

Det ordinære driftsresultatet ble 13,7 millioner dollar for perioden, opp fra 11 millioner dollar året før.

Svekket kvartalsbunn

Bunnlinjen viser et nettoresultat på 6,5 millioner dollar, ned fra 9,9 millioner dollar året før. Fortjeneste per aksje falt dermed til 6 cents, ned fra 8 cents året før.

Opera har i løpet av den aktuelle perioden annonsert samarbeidsavtaler med Etisalat og Telcel. Disse har til sammen overkant av 200 millioner mobilabonnenter.

I overkant av 280 millioner brukere benytter seg nå av Operas nettlesere hver måned.

Les om:

Enterprise