Samhandling for enhver pris

Samhandling for enhver pris

Samhandling fra Microsoft kan være gratis, leid eller lokalt installert.

Krav til skalering, sikkerhet og partnersamarbeid er avgjørende faktorer når man vurderer samhandlingsløsninger som passer best for den enkelte virksomhet.

Samhandling fulgt av samordning av kommunikasjonsløsningene er en naturlig følge av hvordan it tas i bruk på flere områder. Populært fordi alt dette "nye" er viktig for nyrekruttering til virksomhetene.

Yngre medarbeidere av nettgenerasjonen har vokst opp med internett og sosiale nettverk, og samarbeid med andre med it-støtte faller naturlig.

Det er før man innser at sosiale nettverk som seriøse blogger, Facebook og Twitter har store mengder godt voksne og eldre deltakere. De nye samarbeidsløsningene har ingen aldersgrense. Folk vil gjerne samhandle på en it-plattform like enkelt på jobb som de gjør hjemme.

Hvor vil du ha det?

Valget i løsninger kan være omfattende. Microsoft har for eksempel etter hvert et så omfattende tilbud at man mister målet av syne.

- Den viktigste grunnen til at virksomhetene bør satse på samhandling og samordning av kommunikasjon er at det må tilføre ny verdi. Da må løsningene erstatte noe man har, ikke komme i tillegg som en ny "kjekt å ha"-greie. Forankring hos lederne og god opplæring er andre nøkkelfaktorer for å ta i bruk samhandlingsverktøy med suksess, sier Lars Erik Norum i Microsoft.

Han legger også til at samarbeid med ansatteorganisasjoner er viktig, i alle fall der ansvar og oppgaver flyttes på. For eksempel der telefoni flyttes fra bygningsdrift til it-avdeling.

Han er produktsjef for Lync, produktet tidligere kjent som Office Communication Server (OCS). Løsningen er blitt en viktigere del av samhandlingspakken fra Microsoft, sammen med dokumenthåndtereren Sharepoint og meldingshåndtering i Exchange/Outlook.

Det er også snakk om lisensieringsløsninger der bedriftsklasse samordnet kommunikasjon kan bli gratis. I en typisk leieløsning hvor man vil ha meldingstjeneste og dokumenthåndtering koster OCS i praksis ingenting å legge til.

- Det er sånn at man av og til lurer på om det er for billig. Løsningen får ofte ikke nok oppmerksomhet siden den er relativt billig, sukker Norum.

Samhandling for alle lommebøker

Men Microsoft har heller ikke glemt at de konkurrerer med flere tjenester som er "gratis" på nett. Derfor vil raske søk hos selskapet også gi en liste over tjenester for gratis samhandling som innebærer direktemeldinger, arbeidsgrupper, dokumentdeling, blogger og møter som alle kjøres i Live/Hotmail-universet på nettet.

Det er når bedriftene krever sikkerhet, id-federering og sporbarhet at serverløsningene kjøres fram. Disse kan enten installeres på stedet eller leies fra nettskyen som BPOS i dag, eller snart Office 365 med de klassiske dokumentverktøyene og Lync som nye produkter. I løpet av høsten kommer også Windows 7.5 Mango.

- I samband med Mango kommer Lync-klienten til alle de store mobile plattformene, inkludert Symbian, sier Norum.

Windows Phone 7 har i dagens variant støtte for Sharepoint og Exchange, både fra datasenter og fra nettskyen. Den blir utvidet til å støtte hele Office 365-tilbudet i Mango.

Undervurdert tilstede

Det er alltid elementer som overrasker med nye it-løsninger. Norum nevner varsel om personlig tilgjengelighet, eller "presence", som fort blir like viktig som Post-it ble på åttitallet. Denne delvis automatiske innstillingen i klienten forteller kolleger og kontakter om man er ledig, i telefonen, opptatt og så bortetter med lignende statusoppdateringer.

- Et problem med tilgjengelighets-varsling i en større virksomhet ga uventet høyt press på it-avdelingen og brukerstøtten. Dette var antagelig blant de aller laveste prioriteringene ved innkjøp, men om man er tilgjengelig, hvor og på hvilken enhet, er en komfortdetalj man fort venner seg til. Som en følge blir det vanskeligere å jobbe uten.

Det er gjenkjenneligheten med annen Windows-grensesnitt som letter introduksjonen av samordning i virksomhetene.

- En fordel for kundene er at grensesnittet er veldig likt direktemeldingstjeneren MSN Messenger og grensesnittet fra Windows og Office, sier Norum.

- Det gjør brukerterskelen lav for de fleste.

På egne bein

Integrasjon med andre leverandører må være på plass. Med Lync forsvant den egne web-møteløsningen Livemeeting som eget produkt, og ble integrert. For mer avansert møting er integrasjon på plass med de største videokonferanseleverandørene som Polycom og Tandberg.

- I Norge går dette samarbeidet veldig bra, selv etter at Tandberg ble kjøpt opp av Cisco, sier Norum.

Cisco er viktig konkurrent til Microsoft både når det gjelder samordning, videokonferanse og videomøter (telepresence)

- Den største veksten vi ser med Lync er fra de største kundene. Det kommer av det vi kaller "Enterprise Voice", med andre ord der Lync Server erstatter telefonsentralen, eller PBX-en. Samarbeid med de store norske telefonileverandørene gjør dette til en enkel affære. Og flere avtaler er på vei, slik at kundene kan velge sin operatør etter ønske. Lync er heller ikke helt avhengig av at resten av produktene er fra Microsoft. Den står også stødig som selvstendig løsning for den som bare vil ha kommunikasjonsstøtte fra oss, avslutter Norum.

Les om:

Enterprise