Samler bransjen mot søkefusk

Samler bransjen mot søkefusk

Fra i dag har Norge som første land i verden en bransjeforening for søkeoptimalisering.

I dag etableres Bransjerådet for Søkemotormarkedsføring (BRSM). Bransjerådets mål er å bidra til å synliggjøre de positive aspektene ved søkemotormarkedsføring, slik at bedrifter og organisasjoner ser dette som en naturlig del av sin markedsføringsmiks.

- Vi har sett en del episoder denne sommeren hvor flere profilerte websider hadde brukt teknikker innfor søkemotermarkedsføring, som strider mot reglementet. Dette har ført til at vi bestemte oss for at vi trenger en forening for å profesjonalisere dette, sier Lars Berge, en av initiativtagerne.

Ifølge Berge er søkemnotoroptimalisering noe alle små og store webaktørene på en eller annen måte driver med, mens mange ikke har klart for seg hvordan dette kan gjøres best. BRSM vil sørge for at det for norske aktører blir enkelt å finne hvilken metoder som kan brukes.

Sammen med Inma

- Søkemotorer som Google og Yahoo har regler om hvordan man skal optimalisere profilen, slik at det blir lettere for både de som søker og de som legger ut informasjon. Rundt dette er det mye rådgivning for bedrifter og andre virksomheter, men det er ikke lett å finne ut hvem man kan stole på. Med denne bransjeorganisasjonen håper vi å klargjøre dette markedet, sier Berge.

BRSM starter med et titalls medlemsbedrifter, men Berge regner med at flere følger raskt etter. I løpet av et halvt år skal bransjeorganisasjonen har kartlagt hvordan søkemarkedet er i Norge.

- Dette gjelder ikke bare søkeoptimalisering, vi vil også se på ulike typer annonsekampanjer. VI vil jobbe tett sammen med Inma (Bransjeorganisasjon for interaktiv markedsføring), sier Berge.

Websiden til BRSM finner du på sokemotoroptimalisering.no/

Les om:

Enterprise