SAP får skylden for konkurs
En gullsmed i USA gir et SAP-prosjekt delansvar for sin egen konkurs.
Gullsmedbedriften Shane i Englewood, Colorado, sier overforbruk av penger og funksjonalitetsproblemer relatert til SAP er deler av grunnen til at det, i likhet med Nortel, forrige uke måtte søke om konkursbeskyttelse, skriver Computerworld USA.
- Feil lagertall
Det var i 2005 at selskapet signerte en avtale om å kjøpe et «sofistikert salgspunkt og inventarhåndteringssystem» fra SAP AG, som skulle koste mellom åtte og ti millioner amerikanske dollar og stå klar til bruk innen et år. Shane sier i konkursdokumentene at utrullingen i praksis tok 32 måneder med en prislapp på 36 millioner amerikanske dollar.
Når ansatte startet å bruke systemet i september 2007, var ikke lagertallene riktige, ifølge Shane. Resultatet ble at butikkene ble «betraktelig overfylt».
- Urettferdig fremstilling
I en separat uttalelse understreker Shane og SAP at de fortsatt har et godt samarbeidsklima. SAP sier selv at de tror konkursbeskyttelsen er «unøyaktig» i sin oppsummering av implementeringen og at oppsummeringen «setter SAP i et urettferdig lys».
En annen side av saken, som gis hovedskylden for selskapets konkurs, er et «stupbratt fall i detaljsalg, særlig innen luksusvarer,» ifølge rettsdokumentet.